Børnefamilierne står bag vækst i økologi

Leverandører 2. aug 2016 -
This describes the image
Foto: Økologisk Landsforening

Børnefamilierne lagde 30 procent mere økologi i indkøbskurvene i 2015 og står således stort set for hele den aktuelle vækst i det danske øko-salg, viser en ny analyse fra GFK for Økologisk Landsforening.

I samme periode voksede øko-salget til husstande uden børn med to procent.

- Børnefamiliernes valg af økologiske varer får i øjeblikket rigtig mange landmænd til at parkere giftsprøjten og lægge deres marker om til økologi. Med andre ord er børnefamilierne i gang med at forandre dansk landbrug i et tempo, vi ikke har set før, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.

14,8 procent af dagligvareindkøbene hos danske børnefamilier med børn i alderen 0-6 år er økologiske, viser Økologisk Landsforenings markedsnotat. Det er markant højere end landsgennemsnittet, som er 8,4 procent.

Stigningen i det økologiske salg skyldes først og fremmest, at økologisk frugt og grønt er gået markant frem. Undersøgelser viser, at netop ønsket om at undgå rester af sprøjtegifte, er den vigtigste årsag til, at børnefamilierne vælger økologi. En anden højdespringer i salget er økologisk babymad, som steg med hele 71 procent fra 2014 til 2015.

 

 

 

Opdateret 10. nov 2020