Billige dagligvarer er mindre populære

Leverandører 8. apr 2016 -
This describes the image
|| Danskerne er begyndt at købe flere af de dyrere dagligvarer. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen|Troels Lund Poulsen vil ikke tillade flere hypermarkeder og udelukker dermed, at en liberalisering af planloven kan lovliggøre Bilka i stormagasinet Field’s. Arkiv
Skrevet af: Claus Jensen

Danskerne er i de seneste par år begyndt at købe stadig flere dyrere dagligvarer. Derimod er der ingen vækst i omsætningen af de billigste produkter, uanset om varerne købes i supermarkeder eller discountbutikkker.

Det viser en opgørelse fra analysehuset Nielsen, som har sammenlignet væksten i omsætningen af dagligvarer i tre forskellige prisklasser – de billigste 25 procent, de mellemste 50 procent og de dyreste 25 procent.

Analysehuset konkluderer, at den største udvikling i omsætningen sker i produkterne i den dyreste prisklasse

Den dyreste fjerdedel af mærkevarerne fylder i dag ikke meget i indkøbsvognen, men de tager stadig mere plads. Premium segmentet udgjorde 15 procent af omsætningen i 2015 mod 14,4 procent i 2013 og 14,7 procent i 2014.

Derimod er den billigste fjerdedel af mærkevarerne begyndt at fylde mindre i indkøbsvognen. Fra 2013 til 2015 er omsætningen dalet i lavprissegmentet, og andelen af omsætningen er faldet fra 32,3 til 31,2 procent.

- Der er sikkert forskellige trends på tværs af kategorier, men i bund og grund søger forbrugerne bedre kvalitet, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen, Retail Analytics Nordic Leader hos Nielsen.

Innovation skaber vækst

Han peger på, at trends i retning af mere økologi og convenience også er med til at løfte salget i premium-segmentet.

- Det er jo typisk varer, som du betaler lidt mere for. Vi ser især en vækst i premium-segmentet inden for juice og læskedrikke, konfekture, snacks og enkelte pålægs- og mejerikategorier. For eksempel stiger salget af energidrikke og smoothies fortsat, og så er en kategori som flødeboller blevet en premiumkategori, hvor premium sortimentet nu står for 70 pct. af omsætningen, siger han.

- Udviklingen viser, at det er muligt for leverandørerne at drive vækst gennem innovation, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen.

 

Vækst i omsætningen i forhold til året før

2014 2015

Den billigste fjerdedel -1,0% 0,1%

Halvdelen i midten 1,8% 1,6%

Den dyreste fjerdedel 3,3% 3,6%

Opgørelsen gælder for brandede dagligvareprodukter ex kød, frugt og grønt.

Opdateret 10. nov 2020