Beyond Meats europæiske partner har skiftet spor
På den anden side af kødet. Det er noget af et brandnavn, som en af fødevarebranchens varmeste børskometer, Beyond Meat, har givet sig selv.
Når man så tydeligt kan forbinde sit produkt med en trend, der bliver iscenesat som et stadie, som følger efter kødspiseriet - og altså er bedre - kan det blive svært at finde et bedre afsæt.
Beyond Meat begyndte med at udvikle plantebaserede fødevarer, der imiterer kendte kødprodukter, i hjemlandet USA for 11 år siden, men især de sidste år er det gået usædvanligt stærkt.
Lanceringen af Beyond burgeren i 2016 - efter 10 års udviklingsarbejde - satte ekstra skub i væksten, fordi den bl.a. faldt sammen med den stigende bevidsthed om kødets klimaeffekter.
- Så der var gang i en hel bevægelse, og Beyond Meat var på det helt rigtige spor, sagde Willem Spigt, salgsdirektør i Zandbergen World Finest Meat, der den sidste fredag i januar var på scenen i københavnske Blox til uddelingen årets plantepriser.
Samarbejdet omfatter etableringen af en Beyond Meat-fabrik i Holland, der efter planerne starter produktionen i år.
Går efter kødspiserne
Zandbergen er en gammel hollandsk virksomhed, der altid har beskæftiget sig med kød: import, forarbejdning, engros-salg mv.
2018-omsætningen nåede 375 mio. euro - tæt på 3 mia. kr.
Men sidste år gik den ind i et samarbejde med Beyond Meat om ekspansion her i Europa. Det var da Tyson Foods, USA’s største slagterigigant, i 2018 investerede i Beyond Meat, at Zandbergens interesse for plantebaseret protein blev vakt.
Zandbergen har arbejdet sammen med Tyson Foods i over 25 år.
- Men hvorfor skulle Beyond Meat vælge en kødvirksomhed som partner på det europæiske marked? Det er den hurtige vej til ekspansion, når vi som partner allerede har netværket og de løsninger, der skal til, for få produkterne ind overalt, lød forklaringen fra Willem Spigt.
Mens vi er vant til følelsesladede modsætninger mellem inkarnerede veganere og lige så overbeviste kød-tilhængere, er det et langt mere nuanceret billede, der tegner sig af baggrunden for den aktuelle plante-succes.
I Beyond Meat-regi lægger man ikke skjul på, at man går skarpt efter de kødspisende forbrugere, som der sikkert i mange år endnu vil være flest af.
- I deres øjne er det faktisk kødspiserne, som er hovedmålgruppen, for det er derfra den største ændring af markedet vil komme. Ikke fra vegetarerne. Det er derfor, Beyond Meats produkter skal ligge ved siden af kødet i supermarkedet. For det er der, forbrugerne træffer deres valg, sagde Willem Spigt.
Den rigtige lyd af en burger
Det hele er et spørgsmål om at finde de rigtige planteproteiner, der med den rigtige bearbejdning kan imitere forskellige slags kød. Det lyder meget som et miks af planter og laboratorier i den kategori, der også går under betegnelsen ”novel protein”.
For at beskrive de ressourcer, som Beyond Meat har til at lægge i produktudviklingen, så kød-imitationen når den rigtige kvalitet, kom Willem Spigt med et eksempel:
- De tester rigtigt meget. De har oven i købet en fyr med en ph.d.-grad ansat, som udelukkende skal sikre, at lyden er den rigtige, når ”kødet” steger på panden. Så langt går de, sagde han.
Indtil videre er der bl.a. plante-kylling, -burger og senest plante-pølser i sortimentet hos Beyond Meat, og blandt de næste, der er på vej i den nærmeste fremtid, er noget, der minder om friteret kylling, bacon og sågar en bøf.
Beyond Meat
Stiftet i 2009 i El Segundo, Californien, af Ethan Brown
Børsnoteret - aktien har svinget mellem 45 og 240 dollar det seneste år. Kort før offentliggørelsen af årsrapporten for 2019 ligger kursen mellem 110 og 120 dollar. Undervejs nåede den samlede værdi af selskabet på et tidspunkt 10 mia. dollar
Forventet omsætning i 2019: Op til 275 mio. dollar - 1,9 mia. kr. Vækst i 2019 (tom 3. kvartal): 250 pct.
Forventet EBITDA-overskud: 20 mio. dollar – 138 mio. kr.
Beyond Meat-produkter fås i Danmark hos bl.a. Irma, Coop.dk/Mad, Nemlig. com, Jensens Bøfhus, Burger Schack