Arlas omsætning steg med 1,5 milliard i første halvår
Arla-koncernens samlede omsætning steg med 2,8 pct. til 5,4 mia. euro sammenlignet med 5,2 mia. euro i første halvdel af 2019, primært drevet af en meget stærk vækst i salget af strategiske brands på tværs af markeder. Det svarer til en vækst lige i underkanten af 1,5 mia. kr.
Arla øgede desuden lønsomheden og opnåede en nettoresultatandel på 3 pct. af omsætningen sammenlignet med 2,3 pct. i første halvdel af 2019.
- Covid-19 krisen er den alvorligste krise, jeg har oplevet som CEO i Arla, og ligesom mange andre fødevarevirksomheder, har vi meget hurtigt skulle omstille vores produktion til at imødekomme markant ændrede spisevaner hos forbrugerne, efterhånden som de enkelte lande lukkede ned. Det lykkedes os lynhurtigt at kanalisere mælk fra vores foodserviceforretning til detailhandlen og sikrede dermed at kunne levere markant flere mejeriprodukter til madlavning derhjemme. Det viser, hvor robust og smidig vores forretning og andelsselskab er, siger adm. direktør Peder Tuborgh i en pressemeddelelse.
Trods Covid-19 krisen leverede Arlas transformations- og effektivitetsprogram Calcium større omkostningsbesparelser end forventet på 69 mio. euro, svarende til ca. 513 mio. kr.
Omkostningsbesparelserne skyldes hovedsageligt lavere indirekte omkostninger og optimeringer af forsyningskæden, oplyser mejerigiganten.
- Vi har måttet navigere i en krise med meget stor usikkerhed i den globale mejeribranche, hvor markedspriserne faldt betydeligt, og valutaerne blev kraftigt påvirket. Takket være vores position både geografisk og i de enkelte kategorier har vi leveret meget stærke finansielle resultater, øget vores lønsomhed og sikret fortsatte besparelser gennem Calcium i første halvår af 2020. Situationen er dog fortsat meget usikker, og vi skal fortsat være vedholdende for at sikre kontinuiteten i forretningen, siger Arlas koncernøkonomidirektør Torben Dahl Nyholm.
Stærk vækst for strategiske brands
Da restauranter, caféer og kantiner lukkede ned på grund af coronakrisen, oplevede Arlas foodserviceforretning en hurtig og kraftig tilbagegang.
I takt med at flere har lavet mad og spist derhjemme, har forbrugere købt flere traditionelle mejeriprodukter, og dette mere end opvejede Arlas tabte foodservice-salg og de lavere markedspriser.
Den samlede volumendrevne omsætningsvækst for strategiske brands steg således med hele 10,4 pct. Især de globale mærker Lurpak og Puck oplevede stor fremgang på henholdsvis 17,7 og 16,7 pct.
Arla var påvirket af tilbagegangen i foodservice, men leverede stadig en volumenvækst på 3,3 pct., mens Arlas mælkebaserede drikkevarer leverede en volumenvækst på 13,1 pct., primært drevet af Starbucks.
- Da forbrugere verden over blev tvunget til at blive hjemme, forventede vi, at vores traditionelle mejeriprodukter ville klare sig godt, og det har de bestemt også gjort. Under nedlukningen har mejeriprodukter fået en fornyet og øget relevans hjemme hos forbrugerne på tværs af lande, og de har f.eks. været meget glade for at lave mad med vores Lurpak smør. Efterhånden som de enkelte lande begynder at åbne op igen, arbejder vi på, hvordan vi bedst kan fortsætte med at levere vores kendte brands til kunder og forbrugere, siger Peder Tuborgh.
Arla-indtjeningen – som måler den værdi, Arla skaber per kg ejermælk – var på 37,0 eurocent sammenlignet med 36,1 eurocent i første halvdel af 2019.
Trods store usikkerhedsfaktorer omkring coronakrisens omfang og de afsluttende Brexit-forhandlinger forventer Arla at nå en omsætning for hele året på 10,4-10,8 mia. euro, 77,5-80,4 mia. kr., samt en nettoresultat-andel på 2,8 til 3,2 pct. af omsætningen.