Arlas øko-salg til storkøkkener i stor vækst
Fra 2016 til 2018 er andelen af økologiske mejeriprodukter leveret af Arla til danske storkøkkener vokset med 22 pct., viser nye tal fra mejerigiganten.
Det er især offentlige storkøkkener, der indkøber flere økologiske fødevarer end tidligere. Køkkenerne på blandt andet efterskoler, hospitaler og børnehaver køber kun en femtedel af alle føde- og drikkevarer, der sælges til danske storkøkkener. Alligevel står de for næsten halvdelen af salget af de økologiske føde- og drikkevarer, der sælges til storkøkkenerne, viser tal fra Danmarks Statistik.
- Vi mærker absolut en øget efterspørgsel på økologiske produkter fra kantiner, cafeer og restauranter landet over. Hvis de professionelle køkkener skal arbejde økologisk, så er de afhængige af økologiske varianter af de produkter, de skal bruge i dagligdagen. Derfor betragter vi også udviklingen som et tegn på, at vi lykkes med at honorere det behov, siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.
Populær mærkningsordning
Ifølge Arla har danskernes generelle begejstring for økologi påvirket storkøkkenernes indkøbsvaner. Men også en populær, økologisk mærkningsordning har bidraget til den økologiske bølge, mener Arlas danske landedirektør.
- Det Økologiske Spisemærke har over et årti givet køkkener på cafeer såvel som hospitaler et incitament til at skifte produkterne på lageret ud med økologiske varianter. Det er en mulighed, som rigtig mange benytter sig af, fordi det dels sender et positivt signal til de spisende, men også fordi de på den måde er med til at gøre en forskel, siger Jakob B. Knudsen.
Det Økologiske Spisemærke er en gratis, statskontrolleret mærkningsordning for spisesteder. Mærket viser, hvor stor en del af spisestedets føde- og drikkevarer, der er økologiske. Over 2.700 spisesteder over hele landet har i dag mærket.