Arla vil løfte økosalget med 50 pct.
Selv om danskerne har verdensrekord i forbrug af økologi, er salget af økologiske mejeriprodukter stagneret de seneste fem år. Det står i skarp kontrast til salget af økologisk frugt og grønt, der er steget med hele 28 pct. fra 2014 til 2015.
Derfor søsætter Arla nu en ambitiøs strategi for at øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med ikke mindre end 50 pct. de næste tre år.
Bredt udvalg af økologi, stærkere branding og større tilgængelighed skal være med til at brede økologi bredt ud i hele landet og innovation skal sikre et attraktivt, økologisk udvalg på tværs af mejerikategorierne. Dertil kommer en stærkere branding af Arlas økologiske produkter.
- På trods af, at mejeri er en af de kategorier, hvor mange danskere vælger økologien til, er væksten stagneret de seneste fem år. Det er ganske enkelt ikke godt nok, når man sammenligner med den store stigning i mængden af økologisk frugt og grønt, der ryger i danskernes indkøbskurve. Derfor vil vi skubbe på ved at få endnu flere økologiske mejeriprodukter ud på markedet, udtaler Jakob Knudsen, landedirektør for Arla Danmark.
Satser på øko-is
I dag kommer 95 pct. af omsætningen af økologiske mejeriprodukter fra mælk og smør. For at nå målsætningen om at øge øko-salget med 50 pct. vil Arla derfor udvide volumen på markedet for økologiske mejeriprodukter gennem introduktion af nye produkter.
Arlas helt store satsning i 2017 er en stærkere tilstedeværelse på is-markedet, hvor udvalget af økologisk is i dag kun udgør fire pct. af det samlede marked.
De senere år har Arla kun være til stede med nicheprodukter i form af Yoggi yoghurtis og Cheasy mælkeis. Det er derfor et naturligt skridt at tilbyde et produkt, der appellerer bredere. Det sker under det nye brand Arla Øko Flødeis, der skal imødekomme forbrugernes efterspørgsel og styrke Arlas position på ismarkedet.