Arla øger omsætningen med 746 millioner
Arla-koncernen formåede at øge omsætningen med 2 pct. til 5,2 mia. euro sammenlignet med 5,1 mia. euro i første halvår af 2018, svarende til 38,8 mia. kr.
Væksten er især drevet af en fremgang for Arlas strategiske brands, som steg med 4,6 pct., samt højere salgspriser.
Særligt Arlas internationale segment leverede en volumendrevet vækst for brandede produkter på 10,2 pct.
I alt formåede koncernen at hæve EBIT-resultatet med 7 pct. til 175 mio. euro - 1,3 mia. kr. -, mens bundlinjen blev hævet med 8 pct. til 129 mio. euro, ca. 962 mio. kr.
Arla-indtjeningen, som måler den værdi, Arla skaber pr. kilo ejermælk, er den højeste i tre år med 36,1 eurocent mod 34,7 eurocent i første halvår af 2018.
Især som følge af transformationsprogrammet Calcium, der har leveret omkostningsbesparelser over forventningerne.
- Den usædvanlige stabilitet på det globale marked for mejeriprodukter har gjort det muligt for Arla at fastholde det momentum, vi skabte i 2018. Vi har styrket vores konkurrenceevne og forbedret lønsomheden, samtidig med at vi har lanceret vores ambitiøse klimamål om at blive CO2 neutral inden 2050. Fremadrettet i 2019 har vi fokus på at nå vores ambitiøse mål for helåret, mens vi samtidig også er forberedte på de usikkerheder, der fortsat er omkring Brexit, siger Arla Foods adm. direktør Peder Tuborgh.
Stor vækst på det internationale marked
Arla er inddelt i to kommercielle segmenter, Europa og International.
Omsætningen til detailhandel og foodservice i Europa faldt med 1,5 pct. til 3,1 mia. euro - 23,1 mia. kr. - i første halvdel af 2019, sammenlignet med 3,2 mia. euro i første halvdel af 2018.
Det skyldtes primært den strategiske beslutning om at opsige tabsgivende private label-kontrakter og en negativ ændring i valutakursen for den svenske krone, oplyser koncernen
Arlas europæiske forretning leverede en volumendrevet vækst for brandede produkter på 2,3 pct. drevet af produktkategorier som Lactofree, Skyr, ost og mælkebaserede drikke under Arla og Starbucks-brandet.
Arlas internationale forretning leverede tocifret vækst på både omsætning og salg af brandede produkter.
Omsætningen steg her med 12 pct. til 839 mio. euro i første halvdel af 2019 sammenlignet med 750 mio. euro i samme periode sidste år og en volumendrevne omsætningsvækst for brandede produkter på 10,6 pct.
Arlas transformationsprogram Calcium leverede større omkostningsbesparelser i første halvdel af 2019 end forventet. Programmet har allerede leveret besparelser på 97 mio. euro - ca. 723 mio. kr. - ud af et samlet besparelsesmål for hele 2019 på 75-100 mio euro.
På grund af Calciums positive resultater forventer Arla, at programmet vil kunne levere besparelser på mindst 100 mio. euro for hele 2019, svarende til næsten 750 mio. kr.
Arla forventer at nå en omsætning for 2019 på mellem 10,2 og 10,6 mia. euro., svarende til op i mod 79 mia. kr.