Arla: Kunderne efterspørger billigere alternativer i krisetider
Den igangværende corona-krise har fået mejerikoncernen Arla til at finde en godt 10 år gammel handlingsplan frem fra gemmerne. Under finanskrisen formåede Arla nemlig at imødekomme en stigende efterspørgsel på billigere produkter - og den øvelse gentages nu.
Det skriver Børsen.
- Forbruget er påvirket, og vi ser ind i en recession. Det må vi tage bestik af. Så vi har gennemgået vores sortiment for at sikre os, at vi har de rigtige varer til de rigtige priser. Vi er i denne situation nødt til at have flere varer til overkommelige priser, som også forbrugere i ikke mindst tredjeverdenslande har råd til. Så her har vi forceret produktudviklingen og har faktisk gang i to store projekter. Detaljer om dem vil jeg ikke ud med, lyder det fra Peder Tuborgh, adm. direktør.
At Arla i stigende grad fokuserer på billigere produkter betyder, at Arla nu fokuserer på omkostninger i produktionsfasen - blandt andet andet ved at bruge andre ingredienser, benytte billigere emballager og lave blandingsprodukter, hvor andre ingredienser i nogle tilfælde erstatter mælk - dog uden at gå på kompromis med kvalitet eller ernæringsværdien.