Arla hæver omsætningen med over 740 millioner
Arla-koncernens omsætning steg til 10,4 mia. euro i 2018 mod 10,3 mia. euro i 2017, svarende til ca. 77,6 mia. kr.
Fremgangen på ca. 746 mio. kr. er primært drevet af en stærk vækst i salget af brandede produkter på 3,1 pct., oplyser Arla Foods i en regnskabsmeddelelse.
Andelen af Arlas salg, som blev solgt under varemærker, voksede til 45,2 pct. og overgik dermed det langsigtede mål på 45 pct. i koncernens 2020-strategi.
De negative konsekvenser af sommerens tørke i Europa slog dog igennem ved udgangen af 2018, hvor den forventede vækst i mælkeindvejningen stagnerede, og Arlas andelshavere oplevede stigende foderpriser.
Fart på besparelserne
Med baggrund i Arlas stærke finansielle position har Arlas bestyrelse derfor foreslået en ekstraordinær engangsudbetaling af hele årets nettoresultat på 290 mio. euro, ca. 2,2 mia. kr., til andelshaverne.
Det skyldes ikke mindst effektiviseringsprogrammet Calcium, der skal gøre Arla til et mere konkurrencedygtigt mejeriselskab og effektiviserer Arla med over 400 mio. euro i 2021.
I 2018 overgik effektiviseringerne forventningerne markant med omkostningsbesparelser på 114 mio. euro mod et oprindeligt mål om 30 mio. euro.
- Vi traf tidligt i 2018 en beslutning om at fremskynde Calcium, og jeg er glad for at kunne sige, at hele organisationen har bakket op om rejsen, så vi allerede nu har en helt anden tilgang til vores arbejdsprocesser, omkostninger og investering i forretningen. Det har styrket vores resultater løbende året igennem, så vi her ved indgangen til 2019 er i en væsentlig bedre position end for et år siden, siger Arla Foods adm. direktør Peder Tuborgh.
Fremgang i Europa
Med en samlet omsætning på 6.5 mia. euro, svarende til 62 pct. af omsætningen for hele koncernen, overgik Arlas kerne-brands forventningerne i Europa og leverede en vækst for brandede produkter på 2,5 pct.
Særligt mælk og yoghurt var populære kategorier blandt forbrugerne. Arla Skyr leverede en omsætningsvækst på 22 pct., mens salget for Arlas økologiske produktserie voksede med 2,7 pct.
På Arlas internationale markeder uden for Europa var væksten negativt påvirket af valutakurser, men Arla leverede en volumendrevet omsætningsvækst for brandede produkter på 4,6 pct. og en samlet omsætning på ca. 1.6 mia. euro.
I 2019 forventer Arla at skabe yderligere vækst for sine brandede produkter både i Europa og internationalt.
Koncernen forventer at nå en omsætning på 10,2-10,6 mia. euro i 2019 med en forventet resultatandel i intervallet 2,8-3,2 pct.
Arla forventer at offentliggøre sin årsrapport for 2018 den 28. februar, når selskabets repræsentantskab har godkendt, hvordan overskuddet skal fordeles.