Arla gør sig klar til voksende e-handel
Selv om danske forbrugeres køb af fødevarer på nettet kun stiger langsomt, gør mejerigiganten Arla Foods sig klar til e-handel.
Arla har gennem 2017 haft stadig mere fokus på onlinehandel, og i 2018 er Arla klar til at øge indsatsen inden for e-handel.
I den nye årsrapport 2017 fra Arla Foods stiller koncerndirektør Peder Tuborgh skarpt på de vigtigste trends og ændrede forudsætninger, som kommer til at præge Arlas arbejde med at skabe vækst for koncernens vigtigste brands, markeder og kunder.
- E-handlen er i hurtig vækst, og vi har øget vores fokus på området i 2017 og vil fortsætte dette fokus i 2018 i tæt samarbejde med nogle af de største aktører på området, skriver Peder Tuborgh i årsberetningen.
Virtual reality
For Arla sker digitalisering i branchen på flere områder, f.eks. gennem digitale platforme og markedspladser. I Kina er Arlas onlinesalg vokset med ca. 11,5 pct. i 2017.
Arla har e-handelskanaler i mange lande, og koncernen har introduceret begrebet virtual reality-gårde på sociale medier. Arla har også deltaget i forskellige digitale markedsføringsinitiativer, f.eks. live-streaming af, hvordan almindelige mennesker oplever Arlas produkter, samt virtual reality-ostesmagninger.
En anden hjørnesten i Arlas strategi er at satse på innovation og dristige tiltag.
- Innovation handler ikke kun om nye produkter, men også om at udvikle emballage og teknologier, som kan gøre det nemmere at transportere frisk mælk og mejeriprodukter på tværs af kontinenter og udforske nye salgskanaler, skriver Peder Tuborgh i Arlas årsrapport.
Læs mere Arla sikrer vækst med mærkevarer