Arla-direktør: Vi kommer styrket ud af 2019
Både indtjening og omsætning er vokset i mejerikoncernen Arla Foods i det forgangne år, hvor øget eksport og besparelser i en den trecifrede millionklasse tegner de store linjer.
På toplinjen vokser omsætningen til 10,5 mia. euro (78,4 mia. kr.) mod 10,4 mia. euro i 2018, mens koncernen gen-nem transformationsprogrammet Calcium har fundet besparelser for i alt 110 mio. euro svarende til 821 mio. kr. Oprin-deligt var målet for 2019 at spare 75-100 mio. euro. Arla er dermed mere end halvvejs mod målet om besparelser for 400 mio. euro i 2021.
Det skriver Arla i en pressemeddelelse som forløber til årsrapporten, der offentliggøres 27. februar 2020.
Arlas resultat har i det forgangne år, i tråd den generelle udvikling i selskabet, også taget et positivt nøk opad. Koncernen forbedrede i 2019 bundlinjen med 7 pct. til 2,4 mia. kr.
- I 2019 byggede vi videre på det positive momentum, vi har skabt i branchen, og Arla er en stærkere virksomhed nu end for et år siden. Vi har styrket vores konkurrenceevne og overgået vores finansielle mål, samtidig med at vi fortsæt-ter vores transformation gennem Calcium, siger Arla Foods' administrerende direktør Peder Tuborgh i pressemeddelel-sen.
Eksporten trækker op
Det er især salget af brandede produkter, som er med til at drive væksten i selskabet. I 2019 voksede salget med 5,1 pct.
Den globale omsætning i Arla-brandet voksede til lige over 3 mia. euro (22,4 mia. kr.) mod 2,9 mia. euro i 2018, og var især drevet af ”en række vellykkede lanceringer af laktosefri og økologiske produkter, lanceringen af nye flexitar pro-dukter samt den fortsatte hurtige vækst af Skyr på de europæiske kernemarkeder,” lyder det i meddelelsen.
- Arlas globale brands er fortsat kernen i vores forretning, lyder det blandt andet fra CFO i Arla, Natalie Knight i en kommentar.
Det europæiske marked tegner sig omkring 60 pct. af Arla-forretningen og kernebrands leverede en vækst i omsæt-ning på 2,9 pct. på alle markeder. Den samlede omsætning i det europæiske segment faldt imidlertid med 154 mio. euro til 6,4 mia. euro. Faldet skyldes primært beslutningen om at træde ud af urentable private label-kontrakter samt valuta-kurser.
Arla forventer i 2020, at omsætningen lander mellem 10,4-10,8 mia. euro med en nettoresultatandel omkring 2,8 til 3,2 pct.