Arla deler indsigt i forbrugertendenser

Leverandører 5. feb 2019 -
This describes the image
Foto: Arla

John Donnes berømte ord om, at ingen mand er en ø, er så sande, som de er gamle. Vi er dårligere stillet, hvis vi ikke hjælper hinanden. Den tankegang er en af grundene til, at Arla er begyndt at lægge flere kræfter i at dele forbrugeranalyser med sine kunder.

- Vi har identificeret nogle tendenser, som driver forbrugernes adfærd, og de data vil vi gerne dele. Det er noget, der er relevant for både vores kunder og for andre leverandører til vores kunder, fortæller Kathrine From Rosendahl, chef for forbrugermarketing i Arla Danmark.

De overordnede tendenser, der driver forbrugerne, har Arla identificeret som sundhed, bæredygtighed, velsmag og convenience.

Der er altså tale om trends, som ikke kun er relevante for mejerigiganten selv. Og det er netop meningen.

- Alle detaillister snakker om plastikposer og engangsbestik, men der er så mange andre ting, man kan gøre for at positionere sig for forbrugerne. Ved at give kæderne indsigt i disse trends kan de inspirere forbrugerne til at have større fokus på f.eks. sunde fødevarer, siger hun.

Skal ramme forbrugerne bredt

Hvert kvartal laver Arla en rapport med forbrugeranalysen baseret på data fra blandt andre GfK Consumer Scan, Innova og egne opgørelser. Rapporten bliver delt internt for at synliggøre, hvad det er, virksomheden arbejder hen imod.

- Men den er også tænkt som en kontakt til indkøbere som basis for vores dialog med dem. Vi bruger nogle kilder, som kæderne også har adgang til, og så kan de selv arbejde videre med dataene. Vi har ingen ambition om at stå som afsender på det, understreger Kathrine From Rosendahl.

- Vi hjælper vores kunder med at skabe vækst i deres forretning. Hvis de vokser, vokser vi. For os internt i Arla betyder analyserne, at vi bliver bedre til at ramme rigtigt på produktlanceringer, og vi skaber en stærkere rød tråd i vores forretning, uddyber hun.

Koncepter skal tænkes helt igennem

Når det kommer til et af tidens helt store emner, convenience, er forbrugeranalyser et rigtig godt værktøj til at holde sig relevant, hvad enten man er leverandør eller detailkæde.

Ifølge GfK spiser 29 pct. af de adspurgte husstande fastfood ude mindst én gang om måneden, og både markedet for måltidskasser og udespisning stiger.

- Ser vi på morgenmad som måltid, er det ikke længere en skål havregryn ved spisebordet, det er noget nemt, man har fundet på vejen. Vi tager med til detaillisterne, at hvis man vil være med på convenience-bølgen, bør man arbejde konceptet igennem. Placering i front af butik, mulighed for nem betaling, poser, bestik, servietter og mulighed for at gøre sit måltid komplet – ellers bliver man valgt fra, siger Kathrine From Rosendahl.

Opdateret 10. nov 2020