Arla: Bæredygtighed er en god forretning – men den har en pris
Når Arla i denne uge offentliggør det fulde årsregnskab for 2019, bliver det for første gang ledsaget af et egentligt klimaregnskab.
Det er dels et synligt tegn på, at klimadagsordenen for alvor er rykket helt i top af Arla-ledelsens agenda, dels at Arla mener det alvorligt, når de om 30 år har en ambition om at være helt CO2-neutral.
Også selv om virksomheden i dag langt fra kender alle de grønne løsninger, der skal til for at indfri målsætningen.
Bare inden for de sidste to-tre år har Arla søsat en lang række grønne initiativer, der alle sigter på at nedbringe CO2-aftrykket.
Sidste år lancerede Arla f.eks. en ny klimavenlig karton til Arla 24, der skærer 22 pct. af CO2-udledningen sammenlignet med den tidligere karton.
I 2020 skal alle Arlas mælkekartoner være lavet af naturmaterialer.
Og investeringen i bæredygtighed er da også en rigtig god businesscase for mejerigiganten. For med bæredygtige tiltag følger ofte den positive bieffekt, at de også er mere effektive, forklarer Arlas topchef Peder Tuborgh.
- I rigtig mange tilfælde ser vi, at omkostningen ved en produktion eller aktivitet falder samtidig med, at det bliver mere bæredygtigt. Det handler om at bruge færre ressourcer. Nogle initiativer koster mange penge at realisere, men vi tænker altid på, om det er noget, forbrugerne vil betale for, og hvordan vi får en forretning ud af det, siger han.
Flere af Arlas grønne initiativer kommer direkte fra virksomhedens transformations- og effektivitetsprogram ”Calcium”, der fra 2018 til 2020 skal finde vedvarende besparelser for over 400 mio. euro - ca. 3 mia. kr. - fra 2021.
Fra Calcium blev iværksat for to år siden og til udgangen af 2019 er det således lykkedes at reducere materialeforbruget med 65 mio. euro, ligesom Arla blandt andet også har optimeret distributionen, som har betydet besparelser på 22 mio. euro samt en mindre CO2-reduktion.
- I stedet for at have et plastiklåg ovenpå et cellofanlåg, tager vi plastiklåget af og sparer derved omkostninger. Det er et meget enkelt, lille eksempel, men der er rigtig mange af dem. Det at optimere produktionen, så vi får mere ud af den energi, vi benytter, er der også rigtig mange penge i. Og det er også fornuftigt, siger Peder Tuborgh.
Dyrere produkter i vente
Danmark og Arla deler samme grønne ambition om at blive CO2-neutral i 2050.
Peder Tuborgh kalder konsekvent Arlas grønne omstilling for en ”rejse” og en bevægelse, der sker over tid.
For Arla er det den eneste rigtige rejse, selv om den også bliver besværlig og brolagt med forhindringer.
- Når vi ser nogle år ud i fremtiden, kan vi se, at nogle af løsningerne bliver dyrere at implementere. Det vil også gøre nogle af vores produkter dyrere. Den rejse, skal vi igennem sammen med forbrugerne. Det gælder i alle industrier. Vi kan lige så godt være ærlige at sige: at nå 2030-målet (regeringens ambition om 70 pct. reduktion i CO2, red.) sker kun, hvis vi alle sammen er villige til, at det kommer til at koste lidt mere.
- Det er det rigtige at gøre, men det har også en pris. Og det skal vi bare tale åbent og ærligt om, siger Peder Tuborgh.