Ansvarlighed skal være en god forretning

Leverandører 27. maj 2016 -
This describes the image
Ifølge Peter Mouritzen oplever donaid stor interesse fra supermarkederne. De første varer med donaids hjerteformede mærke forventes at være på hylderne i starten af 217. Foto: donaid

Det nye koncept donaid vil binde hele værdikæden sammen og sørge for, at detailhandlen får brandingværdi for indsatsen, når den støtter velgørende formål - uden at skulle tage sig af det administrative arbejde.

Ifølge stifter og adm. direktør i donaid, Peter Mouritzen, der tidligere har været indkøbschef i Dansk Supermarked, har detailhandlen brug for et koncept som donaid.

- Det bliver mere og mere vigtigt at kunne synliggøre, hvordan man arbejder med velgørenhed. Det får virksomhederne bl.a. hos os, fordi vi gør arbejdet meget konkret og sætter alle vores projekter op imod FNs Global Goals. Indtil nu har der ikke været et garantmærke, der er en sikkerhed for transparente donationer. Men det er donaid. Vi tjener ikke penge på donationerne, men på en licens, som virksomhederne betaler for vores arbejde. Og alle donationer bliver videresendt uden administrationsgebyrer og med fuld dokumentation til producenten, siger han.

Peter Mouritzen har stiftet donaid sammen med Marcus Dall Overgaard, der har mere end 20 års erfaring fra reklamebranchen.

Abonnement på velgørenhed

Processen starter med, at en producent eller et supermarked beslutter sig for at købe en licens hos donaid. Et slags abonnement på velgørenhed, der kan købe virksomheden fri for alt arbejdet, som støtte til velgørende projekter medfører.

Herefter bliver virksomheden sat i kontakt med den af donaids samarbejdspartnere, de passer bedst sammen med i forhold til deres kundesegment og brandprofil. Foreløbig er Unicef, Kræftens Bekæmpelse og Plan Danmark på listen.

Når virksomheden har valgt et projekt, tager donaid over og sørger for al koordinering, markedsføring og dialog. For producenten og supermarkedet er der kun tilbage at forhandle prisen for det varesortiment, der skal sælges med donaids garantmærke. Hvor meget af beløbet, der skal doneres til det velgørende projekt, er inkluderet i aftalen. På den måde fjernes den økonomiske del fra slutforbrugeren og lægges i stedet over på producenten.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?