Anprisninger kan sælge flere grøntsager
Der er så meget grøntsager kan. Men i butikkerne er der en tendens til, at man er tilbageholdende med at fortælle, hvad frugt og grønt rent faktisk kan gøre for sundheden.
Sådan lyder meldingen fra Lærke Kirstine Lund, der er chefkonsulent i Handel, Marked & Ernæring hos Landbrug & Fødevarer.
Derfor har hun i regi af partnerskabet "6 om dagen" og i samarbejde med Fødevarestyrelsen og Rådet for sund mad.dk lanceret en lang liste med 38 forskellige grøntsager. Ved hver grøntsag står, hvordan butikkerne må anprise dem - både hvad angår sundhed og ernæring.
- Med listen giver vi butikkerne nogle konkrete redskaber - samlet og lige til at bruge, siger Lærke Kirstine Lund.
Listen er bygget op med et foto af de enkelte grøntsager. Med et klik på den ønskede grøntsag, kommer man ind på en liste over, hvilke vitaminer og mineraler grøntsagen indeholder, og hvilke positive udsagn man må bruge. Det kan f.eks. være "Spidskål har et højt indhold af vitamin C" og at vitamin C "bidrager til nervesystemet normale funktion". Der er også en liste over hele næringsindholdet.
- Butikker og kæder kan bruge det alle steder i deres markedsføring - lige fra tilbudsavisen til de sociale medier eller på skilte i frugt- og grøntafdelingen, siger Lærke Kirstine Lund.
Godkendt af EU
På listen fortælles eksempelvis om pastinakken, at den stammer fra Sydeuropa, og at den blandt meget mere indeholder niacin, der "bidrager til at mindske træthed og udmattelse". Om løg siges det, at den er en af vores ældste grøntsager, og at løg indeholder folat, der "bidrager til immunsystemets normale funktion".
Lærke Kirstine Lund tror på, at anprisninger kan være med til at sælge mere fra grøntafdelingen.
- Jeg tror på at kunderne i højere og højere grad vil interessere sig for præcis, hvad fødevarer kan gøre for dem. Altså varernes funktionelle værdi: Hvad har min krop brug for? Det kan man fortælle kunderne noget om ved at benytte ernærings- og sundhedsanprisninger, siger hun.
Listen indeholder alene grøntsager - og ingen frugt.
- Der er rigtig meget at komme efter på grøntsager, men jeg kigger også gerne på frugt, siger Lærke Kirstine Lund.
Hun opfordrer butikkerne til at kontakte hende, hvis de har input eller forslag til andre grøntsager.
Ifølge Fødevarestyrelsen er det "kun tilladt at anvende de sundhedsanprisninger, der er godkendt. De sundhedsanprisninger, der er blevet godkendt (og afvist) fremgår af EU-Kommissionens fællesskabsregister".