Analyse: Fødevaresektor overser købestærke forbrugere

Leverandører 9. okt 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

De 'idealistiske' forbrugere er interesserede i madlavning, og de er villige til at betale for kvalitet.

Men de er en overset forbrugergruppe, der ikke altid oplever, at de kan få det, de gerne vil have, når det kommer til fødevarernes indhold og kvalitet - og dyrevelfærd.

Det viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer, der bliver præsenteret på erhvervsorganisationens branchedag, Fødevaredagen, i dag, d. 9. oktober, på Hindsgavl Slot i Middelfart.

- ’Idealisterne’ er typisk plus 36, velstående og bor oftest i topersoners husstande. ’Idealisterne’ udgør en måske lidt overset gruppe af forbrugere, fordi de ikke tilhører det vigtige segment af unge ’millennials’. Analysen viser dog, at ’idealisterne’ er særligt værdifulde og dermed attraktive for fødevaresektoren, siger Mette Jasper Gammicchia, der er leder i afdelingen for afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer.

Mange forbrugere stiller krav om eksempelvis naturlige ingredienser, god kvalitet og autenticitet, og mange fødevareproducenter har et naturligt fokus på at give forbrugerne, hvad de vil have.

Men ifølge Mette Jasper Gammicchia er der et problem, fordi forbrugerne ikke altid vil betale for det, de siger, de vil have.

Det gør det svært for fødevaresektoren at fortsætte udviklingen.

- Men det er ikke alle forbrugere, der følger den tendens. Den forbrugergruppe, vi kalder ’idealisterne’ skiller sig ud ved at gå imod den tendens. For mens alle andre forbrugergrupper handler sjældnere og sjældnere i supermarkederne, er det lige omvendt for ’idealisterne’, siger Mette Jasper Gammicchia.

- Meget tyder på, at ’idealisterne’ er en gruppe, der ikke alene er værdifuld i dag, men også vil være toneangivende i forhold til fødevaremarkederne i fremtiden, for den demografiske udvikling peger nemlig på, at ’idealisterne’ tilhører en aldersgruppe, der bliver endnu flere af ifølge forskellige fremskrivninger, siger Mette Jasper Gammicchia.

Analysen viser:

- ’Idealister’ udgør ca. 20 pct. af befolkningen, er oftest forbrugere i alderen plus 36 år, der har en lidt højere indkomst end gennemsnittet.

- ’Idealisterne’ bruger generelt 23 pct. flere penge på dagligvarer end gennemsnitte-

- 'Idealister' bruger især flere penge på økologi, fisk og færdigretter sammenlignet med gennemsnittet.

- ’Idealisterne’ vil i høj grad være toneangivende overfor de kommende fødevaretrends

Opdateret 10. nov 2020