Amazon udvider sit fysiske butikskoncept

Leverandører 27. feb 2020 -
This describes the image
Foto: REUTERS/Jason Redmond

Amazon Go Grocery er navnet på et længe ventet nyt dagligvare-butiksformat, som online-mastodonten Amazon netop har åbnet i selskabets hjemby, Seattle.

Den første Amazon Go Grocery har et butiksareal, der med tæt på 1000 kvm er fire-fem gange større end den automatiserede "kasseløse" lillebror, Amazon Go's conveniencebutikker.

Ikke bare størrelsen, men også butikkens sortiment på omkring 5000 varenumre ligner ud fra de første billeder at dømme langt mere det, man vil finde i et klassisk supermarked - dog uden betjente afdelinger. Her er både en større kødsektion og en egentlig frugt- og grøntafdeling, hvor man handler efter vægt, lige som udbuddet af brød bagt lokalt er betydeligt.

Se CNBC's video her.

Sigtet for de indtil videre 25 små og centralt placerede Go-butikker er at forsyne folk på arbejde med et hurtigt måltid. Men for "nærbutikken" Go Grocery er målgruppen en anden:

- Folk på vej hjem fra arbejde, nær deres hjem; det de vil have, er dagligvarer. De vil købe det, der skal bruges til aftensmaden, siger Cameron James, Amazons næstkommanderende for fysiske butikker ifølge CNN Business.

Butikssalg dykkede i 4. kvartal

Teknologien er den samme som i Amazon Go, hvor man som kunde tjekker ind med sin Amazon-app ved indgangen til butikken, og så kan man ellers pakke varerne undervejs - og gå uden først at passere en kasselinje.

Jungletrommerne har længe buldret med, at der var et nyt butiksformat undervejs fra Amazon, og der er da også angiveligt blevet arbejdet på konceptet siden 2015.

Umiddelbart ser Amazon Go Grocery-butikken ud til at kunne opfylde langt de fleste daglige kundebehov for fødevareindkøb - lidt på samme måde, som discountbutikkerne gør det herhjemme.

Ifølge CNBC er de fysiske butikker et af meget få forretningsområder hos Amazon, som ikke er i vækst - med en tilbagegang i omsætningen i 4. kvartal sidste år på 1 pct. til 4,36 mia. dollar, svarende til 30 mia. kr.

Gourmetkæden Whole Foods, som Amazon købte for et par år siden, udgør langt den største del, men flere branchemedier bemærker, at ejerskabet af Whole Foods langt fra rækker til at stille Amazons sult efter langt større bidder af et dagligvaremarked i USA, der er vurderet til at udgøre 678 mia. dollar i år, svarende til 4.660 mia. kr.

Opdateret 10. nov 2020