Allans Circle K er kendt for sine madpakker
En franskbrød med rullepølse, sky og rødløg samt fire halve rugbrødder med forskelligt kødpålæg. Belagt, så de ikke er kedelige; men ikke så højt, at de ikke kan spises på vejen i bilen. Pakket i brunt papir - ganske som en madpakke så ud, før sandwich og sunde salater tog over.
- Madpakker sælger hele dagen. Vi producerer dem om morgenen og forsøger at variere fra dag til dag, for der er kunder, der henter deres madpakke her hver dag, siger Allan Elkjær.
Han ejer Circle K på hovedvej 13, godt 20 km syd for Viborg, og sælger så mange madpakker, at det kan betale sig at have medarbejdere ansat til at smøre dem.
De producerer selvfølgelig også andet, for som en del af Circle K skal Allan Elkjær have kædens basissortiment, hvilket blandt andet medfører en del forskellige sandwich og burgere.
- Vi sælger ikke ret mange veggie-burgere eller sandwich med hummus, for vi er altså i Midtjylland. Men prøv at sætte butikkerne i København til at sælge madpakker, griner Allan Elkjær.
Sælger meget mad
Stationen ligger ved en lille landsby Knudstrup, tre km fra Thorning og en Spar-butik.
- Det er ikke de lokale borgere, jeg lever af, men de mange, der kører forbi fra Aalborg til Vejle. Lastbilchaufførerne sparer kilometer ved at tage landevejen i stedet for E45; og chaufførerne i både lastbiler og personbiler fortæller, at de tager landevejen blandt andet for at slippe for at ende i en kø på motorvejen, fortæller Allan Elkjær.
I alt 7000 biler passerer hver dag stationen; om sommeren er der også turister på vej mod Billund Lufthavn eller Legoland.
- Vi sælger meget mad og drikkevarer, hvilket også er de varer, der giver den bedste avance i forhold til spil og tobak, siger forhandleren.
Han har en årlig omsætning i butikken på 13,5 mio. kr. uden moms.
En af syv
Dansk Handelsblad er på besøg en onsdag lige efter frokosttid. Alligevel har de to medarbejdere bag disken stort set konstant kunder. De kommer i alle aldre og af begge køn. De fleste skal have mad.
Med en kop kaffe er vi bænket i cafeafdelingen i enden af butikken. De andre borde tomme, ind til seks midaldrende kvinder kommer med deres kaffe og kage og sætter sig ved tre borde.
- De fleste kunder tager maden med og spiser i bilen; man har ikke længere tid til at holde pause. Men det sker, at alle borde er fyldt op, siger Allan Elkjær.
Han er én blandt syv forhandlere, der underskrev en ny kontrakt med Circle K, efter at det canadisk ejede selskab Alimentation Couche-Tard overtog Statoil samt nogle Shell-stationer, og de gamle Statoil-kontrakter udløb fra januar i år.
- Shell var en stor konkurrent til Statoil, og jeg overvejede i en periode, om jeg skulle rykke over i Shell. Men Shell ville blive en lille kæde, når Circle K også overtog nogle af de stationer. Jeg frygtede, at en stor del af de biler, der plejede at tanke her, ville køre forbi med et Circle K-kort i handskerummet. Det ville koste mig kunder, siger Allan Elkjær.
Vil gerne have indflydelse
Circle K’s volumen er en af de store fordele, han ser ved at blive i kæden.
- Når folk kører herind, er det for at handle i en Circle K, som de kender fra stationer i resten af landet. Det er vigtigt for mig at holde fast i, at det er kæden, der skal trække kunder - ikke Allan Elkjær. Det ville kræve for meget tid af mig, hvis jeg skulle stå bag disken hver dag, siger forhandleren.
Til gengæld har han et godt team, der kender kunderne.
- Når morgenholdet ser en bestemt bil komme kørende, er de klar med to rundstykker med rullepølse i posen - ganske som de ved, han vil have det. Nogle gange driller de, så er der også en pose med en kage, fortæller Allan Elkjær.
Han siger, at det ikke er bag disken, han udvikler nyt.
- Vi er hele tiden nødt til at forny os. Derfor bruger jeg min tid på at se, hvad andre finder på - og på at kigge på vores tal. Hvad sælger? Hvor tjener vi penge? Når noget ikke sælger, siger jeg det i mit bagland i kæden. Men jeg har ikke den samme indflydelse og mulighed for at ændre på noget, som jeg havde i Statoil, siger forhandleren.
Han mener, at Circle K skyder sig selv i foden ved ikke at lytte mere til bestyrere og forhandlere.
- Den udvikling, der har været i branchen gennem mange år, er kommet nedefra. Det var eksempelvis os, der begyndte at tage blade og tobak ind i butikkerne. En kategorichef ved ikke det samme, som vi gør ude i butikkerne. Oveni det holder man op med at føle ejerskab, hvis man ikke har nogen indflydelse, og det smitter også af på resultaterne, siger Allan Elkjær.
Bygget om for en million
Allan Elkjær er egentlig uddannet landbrugsmaskinmekaniker, men har aldrig udnyttet den uddannelse. Karrieren i servicestationsbranchen indledte han, mens han tog sin uddannelse og havde brug for et studiejob. Da han ikke kunne finde job som landbrugsmaskinmekaniker - og i øvrigt var blevet tændt på jobbet på servicestationen, søgte Allan Elkjær et job som bestyrer på Shell i Hørning ved Aarhus i 1993 og fik det.
- Min oplevelse har været, at den enkeltes indflydelsen på stationen er dalet år efter år, mens kæderne har overtaget styringen. I begyndelsen var forskellen på at være bestyrer og selvstændig ikke ret stor, siger Allan Elkjær.
Siden jobbet i Hørning har han været på adskillige stationer som bestyrer; kun afbrudt af to perioder hvor han solgte biler.
- Det var muligheden for at bestemme selv, der gjorde, at jeg købte stationen her i april 2011. Jeg var slet ikke i tvivl: Stationen havde et stort potentiale, og det har vist sig at være korrekt, siger Allan Elkjær.
Han har bygget om af flere gange. Senest i år, hvor han dels tilpassede butikken til Circle K-konceptet for en halv mio. kr., dels skiftede både elinstallationer, gulv, loft og lamper. Det var en investering på i alt 1 mio. kr.
Han betaler en fast afgift hver måned til kæden. Dertil kommer en variabel del, der afhænger af omsætningen. Når året er omme, kommer en bonus, der afhænger af salget og eksempelvis af, om butikken har haft problemer med egenkontrollen og fået en sur smiley.
- Jeg bestemmer mindre i dag, men til gengæld nyder jeg godt af, at Circle K er god til at udvikle nye produkter og at markedsføre kæden, siger forhandleren.