Ægproducent øger overskuddet med 49 pct.

Leverandører 4. jun 2019 -
This describes the image
Foto: Colourbox
Skrevet af: Søren Tougaard

Forbruget af skalæg og pasteuriserede æggeprodukter stiger forsat i Skandinavien, hvor mange forbrugere har vendt buræg ryggen til fordel for dyrere æg fra friland eller økologiske opdræt.

Den udvikling har også sat sine spor i Dava Foods Denmark, der oplevede en vækst på mere end 8 pct. sidste år og løftede omsætningen med 46 mio. kr. til 603 mio. kr.

Også driftsresultatet steg med 33 pct. til 32 mio. kr., mens selskabets bundlinje gik frem med hele 49 pct. til 24,3 mio. kr.

Nye produkter

Selv betegner ledelsen i Hadsund-virksomheden resultatet som tilfredsstillende og peger på, at væksten blev båret frem af øget salg af økologiske æg, WhitePro, nye koncepter og eksport.

I 2017 udviklede Dava Foods WhitePro, som er et proteinprodukt bestående af flydende æggehvide, der kan opbevares ved stuetemperatur. Og sidste år lancerede man Scrægg - en patenterede maskine, som ved hjælp af damp kan tilberede scrambled eggs på mindre end 15 sekunder.

Og netop de to nye forretningsområder giver sammen med en fortsat vækst inden for økologiske produkter grobund for en positiv organisk vækst i 2019, hvor ledelsen venter et resultat før skat på omkring 31 mio. kr.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?