9 ud af 10 danskere kender Fairtrade-mærket
90 pct. af danskerne kender Fairtrade-mærket, og dermed er mærket kun overgået af det røde økologi-mærke i kendskabsgrad. Det viser en ny markedsanalyse fra Landbrug og Fødevarer.
87 pct. af de adspurgte svarer derudover, at Fairtrade-mærket er troværdigt, hvilket placerer det på en tredjeplads i Danmark lige efter Svanemærket og Økologi-mærket. Blandt de 18-24 årige er troværdighedsfølelsen lidt mere udbredt. Her svarer 94 pct., at de har tillid til mærket.
Der er dog også plads til forbedring. Hver fjerde dansker aner nemlig ikke, om det er Fairtrade-mærkede varer, de fylder i indkøbskurven.
- Tallene tyder på, at selvom kendskabet til Fairtrade er i top, er der stadig mange, som køber Fairtrade-varer lidt ubevidst. Jeg vil derfor mene, at der er et potentiale for at gøre købet af Fairtrade-varer til et mere bevidst tilvalg for mange forbrugere, siger Nina Preus, forbrugersociolog hos Landbrug & Fødevarer.
Undersøgelsen er gennemført i maj 2016 af Norstat blandt 1.028 deltagere (517 mænd og 511 kvinder) repræsentativt udvalgt for den danske befolkning i alderen 18-70 år.