3-stjernet ejer: Flaskehalse på både faglært og ufaglært arbejdskraft
-
En af coronakrisens følgevirkninger er mangel på arbejdskraft, som sætter leverandørvirksomhederne under pres
Hos Atria Danmark kigger adm. direktør Svend Schou Borch, som mange virksomheder i Danmark, ind i en periode med knaphed og stigende priser.
For Atria Danmark, der står bag pålægsmærkerne 3-Stjernet og Aalbæk, betyder pandemien på den korte bane dyrere emballager og fødevarer, mens man også i Horsens mærker manglen på arbejdskraft. Alligevel er der lyspunkter at spore i forbrugernes prioriteter.
Hvad ser I som jeres største udfordring?
Vi er generelt kommet fint igennem Corona-pandemien og lærte relativt hurtigt, at navigere i den usikkerhed og salgsnedgang, som blev meget tydelig på nogle af vores eksportmarkeder og i foodservicesegmentet.
Til gengæld oplever vi nu tydeligt en række markante følgevirkninger fra Corona-krisen, som helt klart er vores største udfordring lige nu. Vi er lige som mange andre virksomheder med produktion i Danmark, ramt af flaskehalse på arbejdsmarkedet og mangel på både faglært og ufaglært arbejdskraft. Det er simpelthen blevet markant sværere at finde ledige medarbejdere til produktionen i Horsens.
Samtidig ser vi ind i en periode med massivt inflationspres, hvor vi står foran historisk høje prisstigninger på emballager til vores produktion samt investeringer og vedligehold. Dette er en direkte konsekvens af pandemiens negative påvirkning af den globale supply situation. Inflationen vil for alvor ramme os i 2022 og vil alt andet lige betyde prisstigninger på en lang række fødevarer, herunder også vores kategori.
Hvor i markedet ser I potentiale for vækst?
I takt med at genåbningen af Danmark har vi set en gradvis normalisering af detailhandlen og foodservicesegmentet. Der vil stadig gå en rum tid før vi er tilbage på niveauet før corona, men vores klare forventning er, at foodservice vil fortsætte med at genvinde momentum.
Derfor er foodservice et af de områder, hvor vi ser vækstpotentiale. Indenfor pålægskategorien har markedet udviklet sig og vi ser gode muligheder for vækst indenfor vores økologiske sortiment, ligesom grønne produkter fortsætter med at stige. Og så tror vi fuldt og fast på, at forbrugerne i stor udstrækning vil prioritere bæredygtighed og danskproducerede fødevarer højt!
Hvis du kunne gennemføre en ting politisk, hvad skulle det så være – og hvorfor?
Aktuelt og på den korte bane ville det helt klart være, at man fra politisk side har fokus på at udvide udbuddet af arbejdskraft. Det er en stor udfordring for flere industrier, og fødevareindustrien er bestemt mærket af dette.