Flere kvinder i toppen kan skabe ekstra værdier for milliarder

Kvinder i ledelsen 26. feb 2024 -
This describes the image
Illu: AI Publishing
  • Erhvervsjournalist giver kvinder i topledelsen ordet i en bog, hvor de fortæller deres historie om, hvordan de er rykket helt op på chefkontoret

Den erfarne erhvervsjournalist Jørgen Høg har udgivet en bog, hvor han interviewer 14 kvinder i toppen af danske erhvervsliv. De tegner et billede af en evne til at kunne gribe magten, tro på sig selv og balancere mellem det professionelle og private liv.

I en årrække har Jørgen Høg arbejdet som journalist og leveret artikler til danske aviser som f.eks. Dagbladet Børsen og den store regionale og lokale palet under Jysk Fynske Medier-paraplyen, hvor han indirekte skrev om kvinderne og direkte om deres virksomheder. Sjældnere fortalte han om kvinderne i ledelsesjobbet.

Det var en McKinsey-rapport, der fik Jørgen Høg til at stille spørgsmålene om, hvordan de 14 kvinder var havnet i chefstolen, hvordan de fungerer som ledere og hvordan er det at være kvinde i et ofte stærkt mandsdomineret erhvervsmiljø.

Ifølge rapporten ville Danmark kunne løfte sit bruttonationalproduktet med ni pct. årligt svarende til 167 mia. pr. år, hvis virksomhederne havde samme ligestillingsniveau som i Island.

Fortællingerne blev samlet under overskriften ”Sådan kommer der flere kvinder på ledelsesgangen”.

- Kvinder er i dag mere veluddannede end nogensinde før, de har motivationen og ambitionerne, og det viser sig ofte, at kvinder har et andet perspektiv at byde ind med, som udfordrer det etablerede, men som giver resultat, siger Jørgen Høg og tilføjer:

- Alligevel ser vi ikke overvældende mange kvinder få mulighed for at tage skridtet helt op i toppen af dansk erhvervsliv. Det gælder også i de store virksomheder, der ovenikøbet ofte har nedskrevet politikker og mål for mangfoldighed i deres ledelse.

Jørgen Høg står også bag Høg Kommunikation og har tidligere været udviklingskonsulent for DH Media med fokus på redaktionel og designmæssig udvikling.

Hvordan får dagligvarehandlen flere kvinder i topledelsen?

- Hvis jeg på baggrund af mine interviews skal give et bud på, hvordan dagligvarebranchen får flere kvinder ind i topjob i både butikker og bagland, så handler det ligesom i alle mulige andre brancher om at skabe diversitet og mangfoldighed i ledelsen. 

- Adskillige studier viser, at selskaber præsterer bedre, når der netop er diversitet og mangfoldighed i ledelsen og deraf følger økonomiske, sociale og samfundsmæssige fordele, og det gælder naturligvis også for dagligvarebranchen, siger Jørgen Høg til Dagligvarehandlen.dk.

Fokus på topchef i Salling Group

Jørgen Høgs primære ærinde med at udgive bogen har været at give en række kvindelige ledere stemme og lade dem fortælle om, hvordan det er at være dem, og hvordan det er at begå sig i det danske erhvervsliv.

- Når du bl.a. læser om Louise Gade (HR-direktør, red.)  fra Salling Group bliver du forhåbentlig klogere på, hvad der fik hende til at tage trappen op til ledelsesgangen, siger Jørgen Høg.

Dagligvarehandlen.dk har til et tema om flere kvinder i ledelsen interviewet Louise Gade, der sætter ord på, hvordan Danmarks største dagligvarekoncern får flere kvinder i ledelsen.

For Louise Gade udgør koncernens frem strategiske prioriteter; kunder, kolleger, kultur, køn og klima alle brikkerne til en værdibaseret virksomhedskultur, der på sigt vil transformere en historisk set machopræget verden af købmænd til en branche, hvor forskellighed, evnen til at vise og bruge følelser og samme styrke mellem kønnene vil præge og påvirke evnen til at drive en sund forretning.
 

Opdateret 8. mar 2024