”Netto-fans” sviner Rema til på anmeldersite

Kundeloyalitet 26. jan 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Screendump fra Rema 1000's Trustpilot
  • Rema 1000 er ramt af en hadekampagne på Trustpilot. Kæden undersøger nu i samarbejde med sitet, hvem der står bag rækken af anmeldelser

”Der var hverken trimmet eller vasket gulv i flere uger lignede det!!!”

”Brækker mig. Kan slet ikke overskue tanken om Rema 1000, det så klamt.”

Sådan lyder to ud af en række lidet troværdige udsagn, der er postet på Rema 1000’s Trustpilot fredag.

Trustpilot er et site, hvor forbrugere kan anmelde en virksomhed og give udtryk for sin vurdering med et vist antal stjerner. Mange forbrugere benytter sitet for at se, hvad andre forbrugere mener om en virksomhed.

Men da Trustpilot ønsker et åbent site, er det også muligt at lave fake-anmeldelser, og alt tyder på, at de seneste anmeldelser af Rema 1000 er fake.

Eksempelvis skriver Noa V, som uden foto på sin profil har kritiseret Rema for manglende gulvvask, samme dag på Nettos Trustpilot-side: ”Bedste dagligvarebutik!!!!” – efterfulgt af fem stjerner.

Clara Skovgaard Nappen, der står som bagmand til udsagnet om, at ”Rema er klam”, har tilsyneladende samme dag givet Netto fem stjerner med udsagnet: ”Elsker servicen, varerne, priserne og pappresseren - har aldrig haft en dårlig oplevelse i den butik!!”

Også Netto er ramt

Hetzen mod Rema 1000 blev mandag fulgt op ved, at en række anmeldere har smidt tilsvarende - men positive udsagn med fem stjerner på Nettos Trustpilot - med fokus på pappresseren: "En gang i pappresseren, Altid i pappresseren", "Pappresseren. God butik og gode mennesker" og så en stikpille til Rema 1000 fra en anmelder, der kalder sig "Halvmongol": "FCuK Rema. Netto hele vejen".

Fælles for disse fake-anmeldelser er, at de ikke er rettet mod en given butik i kæderne, som de fleste oprigtige anmeldelser er, men mod hele kæden.

Trækker gennemsnittet ned

Når en anmelder skriver om Rema 1000: ”Papresseren ikke så god som hos Netto” og giver kæden én stjerne, er det tydeligt for enhver forbruger, at der er tale om en i bedste fald intetsigende anmeldelse.

Problemet er bare, at når en sådan anmeldelse ryger ned i rækken og gemmer sig efter oprigtige anmeldelser, står antallet af stjerner tilbage og er med til at trække gennemsnittet ned. Det samme gælder selvfølgelig, når man får fem stjerner i forbindelse med useriøse anmeldelser.

Som virksomhed kan man ikke bare slette et indlæg. Virksomheden kan svare på indlægget – og kontakte Trustpilot skriftligt.

I kontakt med Trustpilot

Trustpilot skriver på sit site: ”En del af det at være en åben platform indebærer at give virksomheder og forbrugere muligheden for at rapportere en anmeldelse, hvis den er i strid med vores retningslinjer. Vi undersøger, om en rapporteret anmeldelse overtræder vores retningslinjer, og skrider til handling, hvis det er tilfældet”.

Men det kan være en lang proces, før Trustpilot sletter et indlæg.

Ifølge kommunikationschef i Rema 1000, Jonas Schrøder, har koncernen kontakt med Trustpilot – men ind til videre uden nogen løsning. Dog har Trustpilot i dag lagt følgende information på Rema 1000's Trustpilotsite:

"Denne profil har oplevet en betydelig stigning i anmeldelser. Selvom vi forstår, at du vil give udtryk for din mening om ting i nyhederne og spørgsmål, der trender på sociale medier, er Trustpilot et sted for feedback baseret på ægte køb og serviceoplevelser. Hvis du har haft en ægte oplevelse med rema1000.dk, er du selvfølgelig mere end velkommen til at give din anmeldelse her".

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Netto/Salling Group.

Opdateret 2. jun 2021

Vil du vide mere?