Forbrugernes tilbudsjagt lægger hårdt pres på butiksavancen

Kundeloyalitet 10. jul 2023 -
This describes the image
Danskerne søger bredt efter tilbud og vælger butikkerne med de bedste tilbud. Dagligvarehandlen
  • Danskernes søger bredt efter tilbud og vælger butikkerne med de bedste tilbud

Skrevet af: Henrik Denman

Forbrugernes jagt på tilbud i dagligvarebutikkerne er så intensiv som aldrig før. Det viser nye tal fra tilbudsappen eTil-budsavis. Den udvikling kan butikkerne tydeligt mærke i form af stærkt faldende avancer.

Forbrugerne har gennem det seneste års tid ændret deres adfærd på grund af inflation og stigende priser og dermed et pres på privatøkonomien. Hos eTilbudsavis kan man tydeligt se danskernes ændrede indkøbsvaner, da forbrugerne her kan finde alle tilbudsaviserne digitalt og søge efter tilbudsvarer på tværs af kæderne.

Antallet af søgninger på eTilbudsavis er steget markant fra omkring 13,6 mio. søgninger i 2022 til foreløbig mere end 21 mio. søgninger i 2023. Samtidig kan man se, at forbrugerne ikke længere søger tilbud hos bare en enkelt kæde eller to kæder, men søger på tværs af alle kæder efter bedste tilbud på bestemte varer.

– Det indikerer, at den enkelte forbruger er blevet mindre loyal over for en specifik detailkæde. Flere er parate til at skifte butik eller handle flere steder for at få de bedste tilbud, siger analysechef i eTilbudsavis, Claus Nykjær, til mediet Finans.

Tal fra Danmarks Statistik viser ifølge Finans, at bruttoavancen i dagligvarehandlen i en længere årrække har ligget på 15 pct. i gennemsnit, men at den i fjerde kvartal sidste år faldt til 9,9 pct. og i første kvartal i år er faldet helt ned til 3,8 pct.

Leverandørers dilemma
Danskerne går i dag i langt højere grad efter kædernes private label og de billigste varer på hylderne. Den tendens ses tydeligt hos både kæderne og mærkevareleverandørerne, som nu overvejer deres fremtidige strategi.

– Spørgsmålet er, om man som mærkevareproducent skal fortsætte ned ad den vej og lave endnu flere kampagner til lavere priser? Man kunne også gå i en anden retning og satse på lavere hverdagspriser og færre kampagner, siger adm. direktør for brancheorganisationen Mærkevareleverandørerne, Niels Jensen til Finans.
 

Opdateret 11. jul 2023