Ekspert: Coop Prime kan hente markedsandele

Kundeloyalitet 17. aug 2020 -
4 min læsetid
This describes the image
Morten Suhr Hansen, partner og direktør i konsulenthuset Subscrybe. Foto: Subscrybe

Ekstra rabatter og personlige tilbud til kunder, der downloader og benytter en dagligvarekædes app, er blevet tiltagende almindeligt i dansk dagligvarehandel.

Nu har Coop taget et nyt våben i brug, inspireret af Amazon: abonnementsordningen Coop Prime, der er en del af Coops app.

Ordningen kan på længere sigt trække markedsandele, hvis Coop lykkes med den, mener Morten Suhr Hansen, partner og direktør i konsulenthuset Subscrybe, der har speciale i abonnementsordninger.

- Amazons abonnementsordning er en formidabel succes, fordi det er lykkedes i så høj grad at committe abonnenterne til virksomheden. En Prime-kunde bruger tre gange så mange penge på Amazon, som en kunde uden abonnement. Coop Prime er helt rigtigt tænkt og kan skabe en stærk ring om de medlemmer, der melder sig. Hvis det det lykkes for Coop, vil dagligvarekoncernen kunne hente markedsandele, siger Morten Suhr Hansen.

Han ser ikke umiddelbart Amazon, der lige nu har kurs mod Skandinavien, som en direkte konkurrent til Coop, da Amazon formentlig ikke vil kaste sig over dagligvarer i Danmark.

Stærkeste ordning

Mens Amazons tilsvarende ordning, Amazon Prime, kræver, at medlemmerne betaler 7-800 kr. om året i abonnement, er det gratis at være Prime-kunde hos Coop.

Abonnenten skal i stedet foretage en automatisk bankoverførsel på mindst 1000 kr. - om måneden.

- I øjeblikket arbejder stor set alle detailkæder og dagligvarehandlen på at skabe øget loyalitet. Abonnementsordninger kan noget, fordi kunderne enten ved at betale abonnement eller ved at committe et givent beløb up front, helt naturligt handler i butikken næste gang. Mange sætter en sport i at se, hvor meget de kan spare, når de eksempelvis har betalt et abonnement, siger Morten Suhr Hansen og beskriver abonnement som en slags frivilligt håndjern.

- Coops Prime er den stærkeste loyalitetsordning i dansk dagligvarehandel lige nu, fordi den netop indeholder abonnementsdelen, siger han.

En anden abonnementsordning i dansk dagligvarehandel lige nu er Føtex Øko+, hvor kunderne betaler et månedligt beløb og til gengæld får en fast procentrabat. Dertil kommer måltidskasseabonnementerne.

Morten Suhr Hansen mener, at Coop med sin medlemsskare på 1,9 mio. har den store fordel, at eksempelvis tv-reklamer ikke er nødvendige, fordi koncernen kan henvende sig direkte til medlemmerne.

- I første omgang handler det om, at få medlemmerne til at købe mere i Coop og mindre hos konkurrenterne. Men mon ikke Coop har en større markedsføring klar?

Hjælp til onlinehandlen

Nogle kunder vælger butik efter beliggenhed, men en Prime-kunde, der tilmelder sig Coop Prime, fordi nærbutikken alligevel er en Coop-butik, vil med tiden også købe mere i Coop, mener eksperten.

- Man vil have det i baghovedet, når man overvejer at handle i en anden butik. Når man tager i sommerhuset og ser, der er en SuperBrugs, er det den, man vælger, siger Morten Suhr Hansen.

En Coop Prime-abonnent kan fast overføre op til 5000 kr. hver måned, og dertil kan laves engangsoverførsler manuelt.

Jo flere penge, der overføres fast, des flere fordele får abonnenten. 1000 kr. giver 15 pct. ekstra bonus på en række økologiske private label-produkter, mens flere penge på kontoen giver mulighed for at vælge indholdstjenester - ganske som Amazon Prime tilbyder.

- Hvis det er indholdstjenester, der interesserer en kunde, og kunden føler, at han eller hun får værdi for pengene, kan det jo betale sig for forbrugeren, siger Morten Suhr Hansen.

Han vurderer, at Coops største udfordring lige nu er, at de ikke er helt med på den digitale handel.

- Coop.dk Mad kan ikke følge med Nemlig.com, men der kan Prime måske gøre en forskel. Gratis fragt for Prime-abonnenter kunne være en af mulighederne, siger Morten Suhr Hansen.

Subscrybe har tidligere været involveret i Føtex Øko Plus, men arbejder pt ikke på opgaver for hverken Salling Group eller Coop.

Opdateret 13. jan

DH Food Professional banner