Danskerne handler online for at slippe for tunge varer 

Kundeloyalitet 5. nov 2021 -
This describes the image
Illustration: Ulrik Samsøe Figen
  • Analysehuset AIM Create har undersøgt danskernes holdninger og adfærd, når det gælder indkøb af dagligvarer online

Tunge dagligvarer er en af sværvægterne i danskernes valg af fysisk butik eller onlinehandel.

Det viser en ny undersøgelse, som analysehuse AIM Create har gennemført blandt 1000 danskere i alderen 20 til 70 år. Der er blevet spurgt til både fordele og ulemper ved at købe dagligvarer på netbutikker.

Næsten halvdelen forklarer, at de handler online for at slippe for at bære de tunge varer med hjem. Modsat mener fire ud af 10, at det er nemmere at handle i den fysiske butik.

På en klar andenplads over fordele ved at handle online kommer tiden som en faktor, da 46 pct. køber dagligvarer i netbutikker for at spare tid.

Men også muligheden for at undgå at komme tæt på andre kunder vægter højt. Næsten hver tredje synes stadig, at det er en fordel at slippe for tæt kontakt med andre, selvom andelen er faldet markant siden en tilsvarende måling i fjor. 

Den 24. oktober 2020 blev kravet om mundbind forlænget og i december fulgt op af flere restriktioner.

Godt hver fjerde oplever, at de har et nemt overblik over udvalget online.

For de, som foretrækker den fysiske butik, handler det i høj grad (35 pct.) om savnet af indkøbsoplevelsen, og at de ikke kan bedømme varen, eller levering er for dyr (24 pct.) 

AIM Create konkluderer i sit seneste nyhedsbrev, at et boost af dagligvarehandlen online kræver mere fokus på oplevelse og inspiration. De samme faktorer gør sig gældende i den fysiske butik.
 

Opdateret 5. nov 2021