Coop sigter efter 50.000 Prime-kunder i år

Kundeloyalitet 12. okt 2020 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Peter Høgsted nåede lige at lancere Coops nye loyalitetssatning Coop Prime, før topchefen selv blev præsenteret for en fyreseddel ugen efter.

Både Høgsted og Coops nye topchef Kræn Østergård Nielsen har store forventninger til, at loyalitetskonceptet bliver en succes, som kunderne finder attraktiv, og som også bliver en gevinst for Coop og dets partnere.

Her fem uger efter lanceringen har mere end 25.000 oprettet en Primekonto, hvor kunderne kan sætte mellem 1.000 og 5.000 kr. ind om måneden til indkøb i Coops butikker. Det fortalte Lars Menné Boesen, Director i Coop med ansvaret for PrimeKonto på FDIH’s netop afholdte abonnementskonference.

Som modydelse får kunderne 15 pct. rabat på en række af Coops private labels og Thise. Samtidig kan Prime-kunderne vælge en ekstra gratis fordel, f.eks. streamingstjenester som TV2 Play eller Cmore, hvis de sætter mindst 2.000 kr. ind om måneden - Mofibo og gratis brændstof ved indsættelse af mindst 3.000 kr. om måneden.

Alt i alt kan vælges op til fire ekstra fordele, hvis de indsætter maksbeløbet på 5.000 kr. per måned.

- Vores mål er 50.000 Coop Prime-kunder inden årets udgang, og vi er i dag tættere på 50.000 end på nul. Næste år skal vi op på 100.000, sagde Lars Menné Boesen.

Ifølge Lars Menné Boesen kan et så stort antal skabe en organisk vækst på mellem 1 pct. og 2 pct. på et ellers fladt dagligvaremarked, når der normaliseret for Corona-effekt.

Hvis hver Coop Prime-kunde i snit indsætter og forbruger 2.000 kr. om måneden, betyder det en månedlig omsætning via Coop Prime på 200 mio. kr. eller 2,4 mia. kr. på årsbasis - når loyalitetsprogrammet altså runder 100.000.

250.000 bruger Coops app hver dag

Mange af dem, der har oprettet en Coop Primekonto, er i forvejen loyale Coop-medlemmer, men selv de mest loyale Coop-medlemmer har øget købsfrekvensen, efter Coop Prime er blevet lanceret.

- Vi formår at få Coop Prime-kunder til at handle fire-fem gange mere om måneden end tidligere. Det er dét, der i sidste ende er med til at finansiere konceptet, sagde Lars Menné Boesen på abonnementskonferencen, hvor han gav onlinepublikummet et indblik i forretningsmodellen og en status på Coops nye loyalitetsprogram.

Coops Primekonto er en del af Coops populære app, som indtil videre er blevet downloadet 1,8 mio. gange.

Coops app har hver dag 250.000 brugere og 500.000 på ugentligt basis, mens 750.000 benytter appen om måneden, fortalte Lars Menné Boesen.

Opdateret 13. jan 2021