Coop-kunder sætter rekord i digitale betalinger

Kundeloyalitet 4. jan 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Coop Danmark
Skrevet af: Søren Tougaard

For første gang har over 100.000 kunder i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma på én og samme dag betalt deres dagligvarer digitalt ved hjælp af Coop app’en på deres mobil.

Under corona har langt flere Coop-kunder benyttet sig af muligheden for at springe kassekøen over.

I hele 2019 og 2020 har det i næsten alle Coops godt 1.050 butikker været muligt selv at scanne varerne.

Scan & Betal er øget med 300 pct. i 2020 i forhold til 2019. Og dermed er det blevet benyttet omkring 10 mio. gange i løbet af 2020.

Digital direktør i Coop, Morten Viktor, kalder 2020 for et gennembrudsår for digitaliseringen i dagligvarehandlen.

- Der er tale om en grundlæggende forandring af danskernes indkøbsvaner. Vi forventer, at det vil vokse endnu mere de kommende år. For i takt med at kunderne får erfaring med brug af Scan & Betal, oplever de bekvemmeligheden og bliver dermed stimuleret til at gøre det endnu mere.

- Vi har nu flere af vores største butikker, hvor hver 4. ekspedition klares af kunderne selv. Det frigiver tid til medarbejderne, så de kan være mere ude på gulvet og dermed sikre en højere standard og bedre oplevelser for kunderne,” siger Morten Viktor.

En væsentlig forklaring på væksten er corona, som også har fået onlinesalget til at eksplodere. Coop.dk MAD ansatte i 2020 flere hundrede ekstra medarbejdere og solgte cirka for tre gange så meget som året før.

Opdateret 13. jan 2021