AIM Create: Kims tager Colas førsteplads

Kundeloyalitet 10. feb 2021 -
2 min læsetid
This describes the image
Arkivfoto: Kims
  • Analysevirksomheden AIM Create tager hvert år temperaturen på de stærkeste brands i dansk dagligvarehandel. ØGO og Coop365 er i top ti

I alt 49 mærker har været med AIM Creates årlige tjek på de store brands.

På førstepladsen ligger Kims, der i år har taget toppen fra Coca Cola. Det internationale sodavandsbrand må klare sig med en andenplads, og efterfølges af mejerigiganten Arla.

Undersøgelsen afdækker de 49 mærkers styrke indenfor fire dimensioner: Opfattet kvalitet, i hvilken grad mærket er nyskabende, om mærket har en unik smag, og endelig mærkets evne til at skabe trafik til butikken.

- Generelt ser vi, at det er mærkevarer med meget hot kendskab, der ligger i toppen. Udover mærker med meget højt kendskab, finder vi også premiummærker og private labels, som udmærker sig ved dels at have en meget høj kvalitetsopfattelse, dels at være nyskabende i kategorien. Det gælder bl.a. for Løgismose men også de to økologiske private labels ØGO og Coop365, der til trods for relativt beskedent kendskab på henholdsvis 64 pct. og 69 pct. alligevel formår at placere sig i top10 i 2021, skriver AIM Create.

- Vi befinder os stadig midt i en Covid-19-nedukning, hvilket påvirker adfærden og indkøbsmønstre, når forbrugerne vælger dagligvarer. Men det ændrer dog ikke på, at alle mærker har behov for - og måske i særlig grad under Covid-19 - at være synlige og stærke, da det vil være disse mærker, som i det lange løb vinder på hylden. For at skabe et stærkt mærke i dagligvarehandlen er det naturligvis afgørende at investere i mærket. Et højt kendskab er naturligvis helt afgørende, men også de kontinuerlige fokus på at skabe vitalitet i sit mærke og opmærksomhed på hylden ved løbende produkt- og emballageinnovation er afgørende for en stærk mærkepræstation, lyder det fra AIM Create.

 

Opdateret 10. feb

DH Food Professional banner