Klimavenlige produkter – er detailbranchen med?

Miljø 20. nov 2020 -
4 min læsetid
This describes the image
I fremtiden skal forbrugerne kunne se, hvad emballagen er lavet af, oplyser Varefakta-direktør Heidi Søsted. Arkivfoto: Mike Reuter
Skrevet af: Redaktionen

Jeg elsker tatar. Måske har jeg bare en lav blodprocent. Men alle de dage, hvor jeg ikke har lyst til tatar, vil jeg faktisk helst spise grøntsager og korn.

Som en forholdsvist kritisk forbruger, tænker jeg ofte på, at jeg selv har et stort ansvar for at nedbringe udledningen af drivhusgasser.

Men detailhandelen har et kæmpestort ansvar for at nedbringe vores klimabelastning, og den kan i allerhøjeste grad hjælpe forbrugerne med at foretage mere klimavenlige valg. Ikke kun på fødevaresiden – men også når det drejer sig om forbrugsgoder. Vi danskere udleder hvert år 17 tons CO2. Og selv om der de sidste år er kommet væsentligt mere fokus på CO2, er den samlede udledning ifølge Danmarks Statistik faktisk steget siden 2014.

Måske er vores stigende forbrugsmønstre de seneste år en del af forklaringen. Vi køber flere biler, mere elektronik og snart kommer den søde juletid, hvor vi formentligt igen kan læse om rekordstore indkøb af fødevarer og julegaver. ”Men det er jo udbud og efterspørgsel.

Vi giver det, som forbrugeren ønsker,” lyder indvendingen ofte. Ja, og det er såmænd også rigtigt – men en adfærdsændring er stærkest, hvis nogen går forrest. Lad os tage jule- og pakkekalendere som eksempler. Tidligere var der en national julekalender, så kom chokoladekalenderen – og i dag kan man vælge mellem flere tusinde forskellige kalendere med alt muligt skrammel i.

Men er det børnene, der ønsker det? Det er os voksne, der falder for detailhandlens glitterpapir og julestads. Kan vi være bekendt over for de kommende generationer at smide så meget tingel-tangel i grams i jagten på hurtige håndører. Her bør en CSR-ansvarlig sætte foden ned og sige stop. Det er her skismaet opstår. For alle undersøgelser viser, at fremtidens forbruger er væsentligt mere kritisk end min generation.

Klimaet står højt i deres bevidsthed – og det er også de 18-25 årige, der har indført flest kødfrie dage. Samtidig ser vi en stigning i cirkulær økonomi, i genbrug, i delebilsordninger, i køkkenhaver i storbyerne osv.

De unge laver apps og fora, hvor man kan bytte ting og sager - og green-tech og klimavenlig innovation er hipt. Hvorfor følger detailbranchen så ikke helhjertet med? Jo, der er helt sikkert en række tiltag, der bliver gjort i branchen, men der bør der kunne gøres mere, og tages bedre klimavenlige skridt. Det er ikke kun en fordel, når vi tager fremtidens forbrugsmønstre in mente - men det er også godt for både klimaet og ikke mindst business.

Hvorfor skal Varefakta nu blande sig i det? Set fra min stol, bør vi tænke i helheder og have et større perspektiv, hvis vi skal gøre en forskel.

I Varefakta oplever vi en stigende efterspørgsel på et fælles klimamærke. Som det er nu, kan producenter og kæderne selv lave et klimamærke, som bliver sat på varerne. Det er forvirrende med en lang række forskellige klimapostulater, vi som forbrugere ikke engang kender baggrunden for.

 

For hvem tjekker postulaterne? Forbrugeren bør vide, hvad produktet indeholder – og om det, der står, passer. Der mener vi, at Varefakta i samarbejde med de rette offentlige instanser, og detailhandlen kan udforme et fælles klimamærke, som forbrugeren kan stole på. Kunderne flytter desuden mere og mere over på nettet.

Hjemme bag ved skærmen, kan man så vælge og vrage mellem en lang række forskellige varer, fravælge de fysiske butikker og i stedet få leveret varen til døren. Det sætter endnu engang kæderne under pres – samtidig med, at der skabes et slaraffenland for mere eller mindre suspekte producenter, der lover mere end godt er.

Jeg tror på, at konkurrence er sundt, og kæderne nok skal blive ved med at konkurrere på priser og produkter.

Men jeg mener også, at det er på tide, at detailbranchen og producenterne går sammen og skaber nogle fælles spilleregler, når det drejer sig om at give de danske forbrugere en garanti for, at man faktisk tager klimaet alvorligt. At man ikke laver en masse små tiltag i øst og vest – men laver et fælles mærke, som forbrugeren kan stole på – både fysisk og i den virtuelle verden.

Opdateret 13. jan

DH Food Professional banner