Bæredygtigt forbrug er højt på dagligvarehandlens agenda

Miljø 18. nov 2020 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Retail Institute Scandinavia
Skrevet af: Søren Tougaard

Dagligvare- og detailhandlens direkte CO2-udledning er yderst begrænset herhjemme.

Derimod står danskernes forbrug af mad og drikke og "ting og sager" for ca. 42 pct. af det årlige CO2-forbrug på 19 ton per dansker.

Derfor har dagligvarehandlen også et øget fokus på, hvor meget leverandørernes produkter påvirker klimaet.

Direkte adspurgt, om Coop vil prioritere de produkter i sortimentet, der har mest miljørigtig emballage, har en højere genbrugsprocent eller er produceret mere etisk korrekt, er svaret fra Coops topchef Kræn Østergaard Nielsen: helt klart.

- Der er ingen tvivl om, at der vil komme minimumskrav, og vi vil også spore leverandørerne på klimabelastningen. Jeg håber, det foregår i tæt samarbejde, så vi sammen kan løse den her udfordring. Det handler om, hvad vi gør, hvad leverandørerne gør og så handler det om at få inspireret forbrugerne. Det er den helt store trigger til et mere bæredygtigt forbrug, siger Kræn Østergaard Nielsen på årets dagligvarekonference FMCG Fast Forward arrangeret af Retail Institute Scandinavia.

Samarbejde om fælles standarder

Han deltog sammen med Michael Løve, adm. direktør i Netto International, og Tomas Pietrangeli, koncernchef hos Dagrofa, i en paneldebat om, hvordan fremtidens dagligvarehandel kommer til at forme sig.

- Leverandørerne er jo større eksperter på deres egne produkters klimabelastning, end vi er. Mit billede er, at mange leverandører, der er langt fremme, og jeg tror også, at meget af udviklingen skal komme fra leverandørerne, siger Michael Løve, der også er formand for regeringens klimapartnerskab indenfor handel.

- Det er vigtigt, at branchen får lavet nogle fælles standarder. Emballage er et super godt eksempel. Hvis vi driver det individuelt, kommer vi et lille stykke, men absolut ikke hele vejen. Så det er supervigtigt, at vi kommer sammen på tværs af både leverandører og detail, siger Tomas Pietrangeli.

Og alle er enige om, at leverandørerne spiller en kæmpe rolle i at komme i mål med de grønne ambitioner.

- Der er en målsætning i EU om, at 50 pct. af alt plastik-emballage skal genanvendes i 2025, og der har Danmark et stykke op til. Der, tror jeg, at det arbejde, vi kan lave sammen med leverandørerne, er helt afgørende for, at vi når målsætningen, siger Michael Løve.

Opdateret 13. jan 2021