Lidl: Ledelseskulturen er vigtig for talentudviklingen
-
Lidls HR-direktør Hauke Daene giver et indblik i Lidls tanker om talentudviklingen i butikkerne og på hovedkontoret.
Lidl Danmark er en ung virksomhed både med sine 19 år i Danmark men også blandt medarbejderne. Gennemsnitsalderen i Lidl Danmark som helhed er 26,6 år, i butikkerne lidt lavere med 25 år. Selv købmændene og deres souschefer er unge med en gennemsnitsalder på omkring 36 år. Det sætter sit præg på kulturen og på kravene til god personaleledelse også for de unge talenter.
Vi skal åbne deres øjne for retail
Hauke Daene oplever, at de unge har mange tanker og ideer om deres fremtidige jobmuligheder også uden for retail, derfor gør Lidl meget ud af, hvad de som virksomhed kan tilbyde for at fastholde den unge generation.
- Vi oplever, at de unge, der søger et job i dagligvarebranchen, er arbejdsomme og ambitiøse. For mange er det deres første job og er måske kun tænkt som et midlertidigt job. Men vi ser, at nogle i deres ansættelse får øjnene op for de mange karrieremuligheder, der er i retail.
Og Lidl er en attraktiv arbejdsplads for de unge, mener Hauke Daene. Og med en stigning i antal ansøgere på 40 pct i forhold til sidste år, tyder det på, at han har ret. På hovedkontoret er stigningen endda endnu højere. Det skyldes især, at hovedkontoret i 2023 flyttede fra Kolding til en central placering i Aarhus.
For at vise virksomheden frem og tiltrække talenter der ellers ikke havde overvejet en karriere i dagligvarehandlen, inviterer Lidl studerende fra Aarhus Universitet på besøg. Hauke Daene pointerer, at Lidl søger bredt og inviterer forskellige studieretninger på besøg, for hovedkontoret byder også på spændende muligheder indenfor for eksempel logistik og IT.
Kravene til de unge talenter
På hovedkontoret efterspørges især unge mennesker, der vil tage ansvar og er i stand til at blive en god del af teamet.
- Vores Team Lidl-kultur er en grundlæggende del af vores samarbejde, og vi kan kun løse de udfordringer, vi har i dagligvarebranchen, hvis vi agerer som et team.
Holdningen til det fælles og samarbejdet gennemsyrer også det nye hovedkontor, hvor der er gjort meget ud af indretningen og at gøre det hyggeligt, samt at skabe et stor fælles rum, hvor medarbejderne kan samles til town halls for fælles information.
- Vi har ikke retailerfaring som et krav til de unge, vi ansætter på hovedkontoret. Men vi ser det helt klart som en bonus, hvis de har den erfaring med sig.
Men ellers bruger Lidl meget tid på onboarding af nye medarbejdere, og her er tid i butikkerne altid en del af forløbet.
Hvad kan vi gøre for dig?
Hauke Daene har været 15 år i Lidl med jobskifte internt i koncernen cirka hvert tredje år. Her ser han en kontrast til de unge talenter i Danmark, der hurtigt skifter job og virksomhed for at komme videre i karrieren.
- Her skal vi blive bedre til at se på, hvad vi kan tilbyde de unge. Få dem til at se mulighederne for jobskifte internt i Lidl. Det kan både være opad men også horizontalt til en anden afdeling, hvor de får mulighed for at lære en ny del af dagligvarebranchen at kende.
For Hauke Daene mener, at Lidl har brug for, at medarbejderne kender til de andre afdelinger. Eksempelvis er det en stor fordel at have én i teamet med butikserfaring, der kan bidrage med et andet perspektiv, når logistikken skal på plads. For at holde fast i de unge forsøger Lidl at være nysgerrige på, hvad de kan gøre for den unge, og her har fleksibilitet vist sig at være vigtig. Selvfølgelig med hensyntagen til den grundlæggende præmis, at butikken skal bemandes og holdes åben.
Ledelseskulturen er vigtig
- De unge har i dag brug for at forstå. Vi gør meget ud af at forklare vores formål, så vores why står tydeligt for dem. De unge er ambitiøse, men de skal forstå, hvorfor de skal kæmpe for det.
Hauke Daene lægger vægt på, at Lidl på ledelsesniveau gør meget ud af at forstå, hvad teamsamarbejde og anerkendelse betyder for de unge.
Lidl arbejder med situationsbestemt ledelse, hvilket giver rum og plads til at give den enkelte unge den form for ledelse, der fungerer bedst for dem. Hauke Daene bemærker også, at de unge i højere grad end de ældre efterspørger hurtig respons fra ledelsen.
Udvikling af talenter
For hovedkontoret er intern rekruttering fra butikkerne vigtig.
- Vi lægger meget vægt på at have et godt mix. Vi har brug for medarbejdere på kontoret med erfaring fra den daglige drift. Vi ser det også som en udviklingsmulighed for vores butiksansatte, hvor de kan starte som ungarbejder, få en butiksuddannelse og gå videre med en souschef/butikschef-udviklingsprogram.
Hauke Daene understreger, at har du klaret dig godt som købmand, så har du også en god forståelse for driften og kan få muligheden for at blive distriktschef med en betalt akademisk uddannelse.
I Lidl holder de årlige talentmanagement samtaler med de medarbejdere, Lidl ser som talenter. Her gennemgås meget struktureret medarbejderens kompetencer på en række områder, hvor styrker og svagheder identificeres og der drøftes og aftales, hvordan Lidl bedst kan støtte den videre udviklingsrejse.
Nyskabelse på TV
I efteråret 2023 introducerede Lidl realityserien “Discountheltene”, hvor vi følger dagligdagen for en række butiksansatte i Lidl.
Blandt andet 20-årige Mikkel Christensen, der er Lidls yngste butikschef og som åbent fortæller om udfordringerne med at være ordblind og stoltheden over at lykkes og præstere godt i detail.
- Jeg håber, at jeg kan være med til at inspirere andre, der måske ikke har fundet den rette hylde og give dem troen på, at selvom man måske ikke er den mest boglige, så er der flere veje at gå, fortalte Mikkel i forbindelse med lanceringen af Discountheltene.
Hauke Daene lyser op, da samtalen falder på Discountheltene. Men selvom han ikke kan sige, at indblikket i butikslivet har givet flere ansøgere til Lidl, så afviser han heller ikke, at det måske har givet noget af den store stigning i ansøgningerne, som Lidl oplever.