Vred kunde kaster med radisser i Kvickly

Kæder 31. mar 2023 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • Det er et skridt i den rigtige retning, at der kommer øget fokus på psykisk arbejdsmiljø og lederens rolle i ny arbejdsmiljøaftale, mener HK Handel.

En stor del af landets butiks- og lageransatte medarbejdere arbejder i psykisk belastende arbejdsmiljøer, hvor der er stor risiko for at udvikle arbejdsrelateret stress – bl.a. som følge af en grov og voldsom tone fra kunderne.

Det skriver HK i en pressemeddelelse efter, at et samlet Folketinget har besluttet af sætte 16 mio. kr. af til en styrket indsats mod arbejdsrelateret stress i en ny arbejdsmiljøaftale. 

- Arbejdsmiljøaftalen anerkender, at vold og trusler er et stort problem i nogle brancher, og at der skal arbejdes målrettet med forebyggelsen af den arbejdsrelaterede stress, det medfører. Vi har en klar forventning om, at butiksbranchen er et af de områder, man vil se nærmere på i den forbindelse, siger Mette Høgh, formand for HK Handel.

Senest har en kunde kastet med radisser efter en medarbejder i Kvickly.

Detailbranchen i fælles opråb

På Linkedin skriver Coops HR-direktør Lotte Hjortlund Andersen, at detailbranchen med dagligvare- og udvalgsvarebutikker ser en stigende tendens til, at nogle kunders frustrationer går hårdt udover de butiksansatte, som blot forsøger at passe deres arbejde.

Ifølge en undersøgelse fra HK er det otte ud af 10 af de adspurgte butiksansatte, der inden for et år har oplevet at blive talt grimt eller nedsættende til af kunder. Samtidig har 14 procent oplevet at blive truet med vold.

-  Politiken bringer et debatindlæg, hvor vi i detailbranchen går sammen i et opråb i forhold til, at vi taler ordentligt til hinanden. Så får vi nemlig alle sammen en meget bedre dag - uanset om vi er på arbejde eller vi er kunder, lyder det fra Lotte Hjortlund Andersen.

Ungeminister: Noget har ændret sig

Coops blad Samvirke bringer en række interviews med unge, som er blevet udsat for at blive talt grimt til, nedsættende eller har fået verbale trusler.

Coops ungeminister Tobias Simonsen siger til Samvirke:

- Jeg kan ikke sætte en finger på, hvornår der præcist er sket en ændring, men noget har ændret sig de senere år i måden, vi taler til hinanden på. Det mærker særligt vores yngre ansatte i butikkerne, som dagligt oplever at blive konfronteret på en uhensigtsmæssig måde.

Coop er en af Danmarks største arbejdspladser for unge, som møder arbejdsmarkedet for første gang. 

- Når en butik er et rart sted at besøge som handlende, så er det også et rart sted at være som medarbejder. Her lærer vores unge ansatte at forstå en lønseddel, at møde til tiden, at lykkes sammen med kollegaerne og at tale med mennesker, man ikke kender, siger Tobias Simonsen og tilføjer:

- Vi har alle et ansvar for at sikre, at kommende generationer kommer godt ind på arbejdsmarkedet. Når unge har en god oplevelse med at møde arbejdsmarkedet, er sandsynligheden også højere, for at resten af arbejdslivet bliver en god oplevelse.

Drama i Kvickly Holstebro

HR-direktøren i Coop fremhæver et aktuelt eksempel fra Kvickly Holstebro, hvor en kunde gik langt over stregen.

Ifølge Ekstra Bladets omtale af sagen blev en kvinde så vred, at kastede et granatæble mod en butiksansat, der stod bag disken. Frugten ramte en plexiglasrude, men hun var ikke færdig endnu.

Efter det kastede hun nemlig et bundt radiser om bag plexiglasruden efter den kvindelige ekspedient, der blev ramt på hånden, da hun forsøgte at afværge.

Nu har politiet delt overvågningsbilleder og et signalement af kvinden i håb om, at offentligheden kan hjælpe med identificere hende.

Lidl: Det slider på medarbejderne

Lidls HR-direktør Hauke Daene giver sit besyv med på Linkedin:

- Vi i Lidl Danmark går sammen med resten af detailbranchen mod kunders hårde tone. I fællesskab bliver vi nødt til at tage et opgør med tonen, som møder vores og andre kæders ansatte i butikkerne og kundeserviceafdelingen. For det slider på den enkelte medarbejder, når kunden snakker grimt.

Han fremhæver, at branche nu trækker vi nu en streg i sandet og gør kunderne opmærksomme på, at den hårde tone medfører konsekvenser for medarbejderne.
- Vi ønsker ikke, at vores medarbejdere mister arbejdsglæden, blot fordi de passer deres arbejde. Med vores nye fælles kampagne fremhæver vi, at den gode tone går begge veje, siger Hauke Daene.

This describes the image


- Vi har gennem længere tid råbt højt om behovet for et reelt forebyggende arbejde på dette område, og derfor er arbejdsmiljøaftalen et skridt i den rigtige retning. Aftalen løser langt fra alle de udfordringer, vi oplever i forhold til det psykiske arbejdsmiljø, men det er en sympatisk begyndelse, siger Mette Høgh. Foto: Helle-Karin Helstrand.
 

Opdateret 31. mar 2023