Tilbudsjagt: Netto og Rema side om side

Kæder 16. sep 2021 -
This describes the image
Foto: C.F. Møller Architects / Julian Weyer
  • Der er tæt løb mellem Netto og Rema 1000 i kampen om discountkunderne - også når det kommer til digital tilbudssøgning

Discountkæderne dominerer i høj grad det danske dagligvaremarked - og helt i front ligger Salling Groups Netto og norske Rema 1000, der længe har kæmpet om at være størst i Danmark - og når det kommer til kundernes digitale tilbudsjagt er det indtil videre dødt løb mellem de to.

Det viser en opgørelse fra Tjek (Etilbudsavis).

Ser man på antallet af søgninger specifikt på de to kæder på Etilbudsavis, deler de to i porten. Begge kæder har indtil august ligget i front i fire ud af otte måneder og ifølge Tjek er det kun marginalerne der afgør, hvem af de to, der "vinder".

-  Ved udgangen af august ligger de side om side med fire måneder hver, men forskellen kan være minimal. Det kan i sidste ende være et spørgsmål om, hvilken dag i ugen måneden slutter. Nettos tilbudsavis en given uge er gældende fra lørdag, mens Remas starter om søndagen, så hvis måneden slutter på en lørdag vil en avis fra samme uge falde i to forskellige måneder. Sagt på en anden måde er det utroligt tæt løb mellem Rema og Netto, lyder det fra Claus Nykjær, head of insights hos Tjek.

Under corona er det lykkedes Rema 1000 at hale kraftigt ind på discountrivalen, så de to næsten ligger side om side. Salling Group oplyser ikke de enkelte kæders omsætning, men analyseinstituttet Retail Institute Scandinavia estimerer, at 2020-omsætningen i Nettos 524 butikker lå i 2020 på 23,6 mia. kr. inklusiv moms, mens Rema 1000's 357 butikker omsatte for 23,4 mia. kr. inklusiv moms.

Opdateret 17. sep 2021