Stregkoder bliver afløst af QR-koder
-
22 verdensledere inden for handel har sat kursen mod en ny revolution for produktinformation og supply chain
Logistik, markedsføring og forbrugeroplysning smelter nu sammen i en stregkode. Det er en ny standard, der udviklet af GS1 til QR-koder, som for første gang binder supply chain sammen med en såkaldt URL (webadresse).
Det åbner en ny verden af muligheder for dagligvarehandlen og leverandører. Samtidig kan forbrugerne med deres mobiltelefon selv scanne QR-koden og kigge med hos både leverandører og handel.
Flere store globale aktører blandt såvel leverandører som retailere har givet hinanden og GS1 håndslag på, at stregkodens moder på 50 år skal fornys med den todimensionelle QR-kode og den indbyggede standard fra GS1.
Danske dagligvarekæder og leverandører har endnu ikke officielt meddelt, at de hopper ombord på den nye teknik.
- Men vi ved, at det bliver testet rundt omkring. Det er mit gæt, at vi de næste tre år vil se en markant opbakning til den nye stregkode, så den bliver mere og mere almindelig på såvel danske som udenlandske varer i også danske dagligvarebutikker, siger Mads Kibsgaard, Senior Sustainability & Business Developer, GS1 Denmark. (billedet herover)
GS1 Denmark er den danske division af den neutrale, not-for-profit organisation, GS1, som på globalt plan administrerer og udvikler stregkoden og systemerne bag.
De primære argumenter for den nye teknologi er mere information og dermed mindre spild og mulighed for øget salg.
22 industriledere enige om ny standard
22 ledere fra verdens største virksomheder har underskrevet en global fælles erklæring, der opfordrer til at vende blikket mod QR-koder med GS1-standarder for at revolutionere forbrugeroplevelsen. Det sker cirka 50 år efter, at stregkoden første gang blev scannet i 1974.
Underskrivere omfatter administrerende direktører fra mærkevare- og retailgiganter som AS Watson, Carrefour, L'Oréal, Migros, Procter & Gamble, Savencia, Independent Grocers Alliance (IGA) og Smucker's under initiativet ”Sunrise 2027”.
De har et fælles mål om at få QR-koder med GS1-standarder udbredt blandt detailhandlere og producenter globalt inden udgangen af 2027.
I modsætning til traditionelle stregkoder kan QR-koder drevet af GS1 forbinde forbrugere med omfattende mængder produktinformation for at højne deres oplevelse – herunder brugs- og genbrugsinstruktioner, sikkerhed, ernæringsoplysninger og industricertificeringer.
Mere magt til forbrugerne
- Med information, der er let tilgængelig via smartphones, åbner dette en række nye muligheder for både forbrugere, producenter og forhandlere ved at give alle de oplysninger, forbrugerne har brug for og ønsker, forbedre sporbarheden og øge effektiviteten gennem forsyningskæden, mens det stadig muliggør scanning ved kassen, forklarer Mads Kibsgaard.
Han fremhæver bl.a. indsigt i bæredygtighed, hvor forbrugerne i stigende grad ønsker at forstå miljøpåvirkningerne af produkterne og planlægge deres køb ud fra personlige ønsker i forhold til CO2-fodaftryk, vejledning om genbrug eller genbrug af emballage.
Udover sundhed og ernæring kan QR-koder drevet af GS1 give oplysninger om regler og lovgivning, detaljerede allergirådgivninger og 'bedst før' eller 'sælg senest'-datoer – hvilket gør det muligt at afvise udløbne fødevarer ved kassen.
- Og de, der er tæt på at udløbe, kan sælges til nedsatte priser – hvilket medfører en reduktion af madspild, siger Mads Kibsgaard.
Emballagen bliver mere fri
For emballagedesignere åbner QR koderne også nye muligheder, da de ikke længere er begrænset af emballageplads og kan fremhæve logoer, certifikater og salgsfremmende budskaber.
- QR-koderne kan linke til yderligere information på nettet, herunder videoer, råd, opskrifter eller anden information, der er relevant for kundernes køb og dermed får leverandører mulighed for at komme tættere på forbrugerne uden at være afhængige af kædernes eksponering i butikkerne og markedsføring, forklarer Mads Kibsgaard.
Til efteråret er det to år siden, at GS1 Denmark udgav en hvidbog om madspild for at inspirere både myndigheder og erhvervsliv til at bruge den nye generation af stregkoder. Det blev kædet sammen med regeringens arbejde for en model for et klimamærke.
Stregkode på en milliard produkter
Siden starten i 1970'erne har detailhandlere og producenter arbejdet sammen med GS1 for at adoptere den originale stregkode som den universelle måde at identificere produkter på.
Den bruges nu i over én milliard produkter og scannes mere end 10 milliarder gange om dagen.
- Den første stregkodescanning ændrede for altid den måde, vi køber og sælger produkter på, siger Renaud de Barbuat, præsident og adm. direktør for GS1.
Han mener, at det nye samarbejde og initiativ vil forandre den måde, som vi handler, spiser og lever på:
- Vi mener, at dette markerer starten på en anden stregkoderevolution – at gøre produkter mere sporbare og transformere forbrugeroplevelsen og derved låse op for fremtidens detailhandel.
Skiftet til den nye kode er allerede begyndt med, at den nye teknologi er blevet testet i 48 lande over hele verden, hvilket repræsenterer 88 pct. af verdens BNP.