Osuma og Føtex skal levere mad til børnehaver og plejehjem

Kæder 18. jun 2021 -
This describes the image
Foto: Colourbox
  • En ny aftale om levering af småindkøb til mindre offentlige køkkener er vundet af Osuma og Salling Group

Den lokale købmand eller brugs kan nu miste salg til den lokale børnehave eller plejehjem, der nu i stedet vil bestille en stor del af varerne via pc’en hos enten netsupermarkedet Osuma, der plukker varer i udvalgte Kvickly-varehuse eller SuperBrugser, eller Føtex.dk.

Det skyldes en ny fælles kommunal indkøbsaftale, der netop er indgået i regi af SKI, Statens og Kommunernes Indkøbsservice.

Aftalen, der skal spare plejehjemmenes og børnehavernes personale for at gå på småindkøb, gælder indkøb på mellem 300 og 1500 kr., og varer kan leveres to gange om ugen.

Aftalen supplerer samtidig en stor aftale med Dansk Cater, der kommer med større bestillinger til de mindre institutioner.

Det er dog fortsat ok at gå en tur i den lokale dagligvarebutik, når der er god grund til dette.

SKI-aftale 50.91 Fødevarer består af fire aftaler, hvoraf de tre nu er på plads. De træder i kraft til november.

To leverandører er i dag tildelt på tre af aftalens fire delaftaler, som geografisk dækker hhv. Vestjylland, Østjylland og Fyn samt Sjælland. Det bliver Osuma Aps, der skal levere fødevarer til de tilsluttede kunder i Vestjylland, Østjylland og på Fyn, mens Salling Group A/S står for leveringen på Sjælland, skriver SKI i en pressemeddelelse.

I det sidste område Lolland-Falster, Vordingborg og Langeland genudbydes aftalen.

- Den nye fødevareaftale er målrettet de mindre offentlige køkkener og er en ny aftale hos SKI. Sortimentet rummer et bredt udvalg af både konventionelle og økologiske fødevarer, og indkøbene foretages online og leveres til døren af erfarne leverandører af fødevarer, som har garanteret, at de kan leve op til vores høje krav til fødevaresikkerhed og emballage i forbindelse med levering, siger Christian Lunding, udbudsdirektør i SKI.

Krav til arbejdsforhold

Aftalen stiller højere krav til leverandørerne, end hvad der gør sig gældende ved leverancer til private husholdninger. Det drejer sig blandt andet om genanvendelig emballage og krav til leveringsintervaller. Dertil kommer krav til leverandøren om elektronisk fakturering og med tiden også elektronisk ordrebekræftelse, så der kan laves fakturamatch på hver enkelt ordre. Samtidig stiller udbuddet klare krav om ordentlige løn- og arbejdsvilkår, både hos leverandøren og eventuelle underleverandører. SKI vil følge proaktivt op på overholdelsen af arbejdsklausulen, når aftalen træder i kraft, skriver SKI.

Nogle kommunale institutioner i blandt andet Odense og Albertslund har tidligere benyttet Nemlig.com til sådanne indkøb, men det blev stoppet efter måneders dårlig medieomtale af arbejdsforholdene hos Nemlig.com.

Ifølge SKI viser en analyse fra Hjørring Kommune fra 2021, at når man køber ofte og småt ind i fysiske butikker, bruger man flere penge og mere tid på indkøb, end hvis man puljer og e-handler småindkøbene.

Analysen viser, at et indkøb foretaget ved fysisk fremmøde i en butik og den efterfølgende manuelle fakturabehandling koster 326 kr. pr. indkøb i transaktionsudgifter, mens indkøb via e-handel koster 68 kr. pr. indkøb.

 

Opdateret 18. jun 2021