Ny imagemåling sender Rema 1000 til tops og Coop til bunds
-
Berlingske imagemåling viser stor forskel på de dagligvaregiganterne i Danmark. Rema 1000 er for første gang i top 10
Berlingske har netop bragt en imageanalyse over Danmarks 100 største virksomheder, hvor dagligvarehandlens kæmper indtager vidt forskellige pladser. Rema 1000 stryger ind på top 10, mens Coop skraber bunden.
Sidste år var Coop nummer 67 på listen og falder i år ned på plads nummer 96.
- Jeg tror, de to væsentligste årsager til den - ikke uventede - placering er lukningen af Irma og resultatet for 2022, som var vores dårligste resultat nogensinde, skriver informationsdirektør Jens Juul Nielsen i en mail til Dagligvarehandlen.dk
Han tilføjer, at det vil tage tid at vende det, men det vil ske i takt med, at Coop får realiseret sine nye kæder.
- Vi åbner den første Coop-butik i slutningen af november, som skal indeholde det bedste fra Kvickly, SuperBrugsen og Irma. Kæden vil blive bygget op over de kommende år, så det vil altså ikke være noget, der med et slag løfter vores samlede omdømme, siger Jens Juul Nielsen og erkender, at det bliver et langt sejt træk, som bl.a. kræver løbende forbedringer af koncernens økonomiske resultater, og at dets kæder – herunder 3656discount, der er er åbnet på rekordtid - formår at give kunder nye og bedre oplevelser.
Den øverste chef er svaret
Rema 1000 er for første gang med i top 10 på listen, hvad den norskejede discountkæde omgående har kvitteret for på Linkedin. Det er samtidig første gang, at dagligvarehandlen blander sig helt i toppen.
- Vi er rykket fra plads nr. 22 til plads nr. 9 i Berlingskes årlige imageanalyse af de 100 største danske virksomheder.. Tak til de over 3.000 erhvervsledere for anerkendelsen – det glæder os rigtig meget og motiverer os til at fortsætte arbejdet, lyder det.
Dagligvarehandlen har spurgt kædens informationsdirektør Jonas Schrøder, om der i dette tilfælde er mere på spil end den sædvanlige forklaring om, at ”kunden er vores øverste chef”.
- Jamen, sådan forholder det sig jo, at kunden er vores øverste chef.. Vi er super stolte over at være stemt ind på top 10 i undersøgelsen. Andre kloge mennesker har måske et bud på, hvordan det kan være – men vi prøver at gøre os umage hver dag og har nogle fantastiske kunder, købmænd og kolleger, der gør det supergodt – så det er rigtigt dejligt med sådan et skulderklap, siger Jonas Schrøder.
Dagrofa rykker seks pladser frem til nummer 86. Den tyskejede discountkæde Lidl rykker endnu længere op af listen fra en plads som nummer 87 sidste år til 74 i 2023.
Danmarks største dagligvarekoncern Salling Group med kæderne Bilka, Føtex og Netto falder en anelse tilbage fra plads 17 til 22. Men koncernen ligger stadig i en liga for sig sammen med Rema 1000.
Novo Nordisk overtager tronen fra Lego
Novo Nordisk har overtaget førstepladsen som den virksomhed i Danmark med det bedste image. Det sker, efter Lego seks år i træk har siddet på titlen.
Det er Instituttet for Opinionsanalyse, der har foretaget analyse sammen med Berlingske.
Årets imageanalyse har haft deltagelse af 3.062 erhvervsledere, og er dermed den mest omfattende image-benchmark analyse i Danmark.
Undersøgelsen afdækker de største virksomheders image på ni imageparametre, kendskab, imagedrivers og den umiddelbare perception til virksomhederne. Undersøgelsen er gennemført efter samme metode i 22 år.