Ny image-måling afslører store forskelle i dagligvarebranchen
-
Imens undersøgelsen placerer Rema 1000 og Salling Group højt, ser det anderledes ud for Coop.
Coop får bundplacering som nummer 99 ud af 100 i ny undersøgelse lavet af Instituttet for Opinionsanalyse (IFO) for Berlingske. Det er et lille fald fra sidste års 96. plads, men for bare to år siden lå Coop som nummer 67.
2.881 erhvervsledere har vurderet parametre som troværdighed, ledelse, kvalitet, ansvarlighed, konkurrenceevne, finansiel styrke og innovation.
Palle Klinke Hansen, der står bag undersøgelsen, siger om Coop.
- Erhvervslederne har ikke tiltro til dem. Og når man ligger nede i bunden, skal der godt nok mange point til at rive sig ud af det.
Frederik Preisler, brandingekspert og partner i bureauet Mensch, mener, at ejerstrukturen kan have betydning for vurdering af Coop, der altså ligger i bunden sammen med flere selskaber under statslig indflydelse som DSB, DR og SAS.
- Når det er noget, der føles lidt som national ejendom, så kan vi ikke holde ud, at det ikke virker. Det er ikke blot virksomhederne, der fejler, men den nationale selvfølelse får et hak.
I midten finder vi Lidl, der er gået frem til en 54. plads. Rema 1000 er for andet år i træk i top-ti og er gået to pladser frem til en 7. plads og placerer sig øverst blandt dagligvarekæderne. Lige efter kommer Salling Group på en 10. plads. Det er første gang, at Salling Group er i top-ti.
Henrik Vinther Olesen, kommunikationsdirektør i Salling Group, siger.
- Fremgangen fra sidste års 22. plads er især drevet af ansvarlighed, innovation og medarbejderne. Det er vi virkelig stolte af, for det betyder, at samfundet omkring os også lægger mærke til det gode arbejde, som kollegaerne rundt omkring i butikkerne, på kontorerne og på lagrene leverer hver eneste dag.