Købmænd og kiosker spurter ind i 2023

Kæder 30. mar 2023 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen
  • Særkørsel fra Danmark Statistik viser fortsat medvind for købmænd og discountbutikker

Markedsforskydningerne i dagligvarehandlen i 2022 fortsætter ind i årets første måned. Det er fortsat købmænd, kiosker og discountbutikker, som går frem målt på et brancheopdelt detailomsætningsindeks.

I en særkørsel, som Danmarks Statistik, har kørt for Dagligvarehandlen.dk ligger gruppen af købmænd og kiosker på indeks 114 målt op mod samme måned i fjor.  I december var tallet 109 og for hele 2022 var indekset på 112,7.

Discountbutikker begynder det nye år med indeks 110 mod 114 i årets sidste måned. For hele 2022 blev indekset for denne butikstype 109,6.

Supermarkeder har de seneste fire måneder ligger stabilt med indeks 98 eller et point lavere. 

Endelig er varehuse, som er omfattet af kategorien ”Anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger”, kommet ind i 2023 med indeks 102, hvad det også var i december.  I oktober 2022 faldt indekset til 86 og har siden rettet sig.

Men med en fødevareinflation på rundt regnet 15 pct. er det fortsat udtryk for et betydeligt mistet salg.

Og det har da bestemt heller ikke været sjovt at kigge på indekstal i 2022 for de chefer og uddelere, der har ansvaret for landets supermarkeder og store varehuse som Bilka og Kvickly. 

Varehusene tabte 5,1 pct. af omsætningen i 2022.  Landets supermarkeder har klaret sig lidt bedre, men langt fra nok til at gå i plus. Her landede årets samlede indeks på 96,3 pct., hvilket altså indikerer en tilbagegang i omsætningen på 3,7 pct. 

Med andre ord har begge formater tabt kraftige markedsandele i 2022, hvilket er en kombination af færre kunder og mindre kundekurve. De seneste tre måneder har supermarkeder ligget stort set status quo lige under og de senest to måneder lige over 100 for varehuse. 
 

Opdateret 30. mar 2023