Tema om rekruttering: Kampagne med kæmpe muskler

Kæder 27. sep 2023 -
This describes the image
Kampagnen for detailhandelsuddannelsen er uformel og i øjenhøjde med målgruppen. Flere elever bidrager med egne videoer, hvor de fortæller om at vælge et arbejde med afveksling og gang i den. Foto: Det faglige Fællesudvalg for Detailhandelsuddannelser
  • En massiv kampagne for detailhandelsuddannelsen har ramt stort set hele målgruppen. Kampagnen skal i første omgang udbrede budskabet om, at der findes en attraktiv uddannelse for unge, der gerne vil arbejde med salg og service.

- Det er en meget stor kampagne. Den er nok i top fem blandt tidens største branding-fremstød for uddannelser og erhverv. Det viser, at man virkelig vil det her, siger direktør Kevin Rebsdorf fra CompanYoung. 

Firmaet er både reklamebureau, teknologivirksomhed, videnscenter og rådgivningsfirma. CompanYoung har stor andel i kampagnen, der gik i luften for et år siden via portalen detailhandelsuddannelsen.dk. 

Viral vinderkurs

Over 100.000 har klikket sig ind på hjemmesiden. De unge, der besøger siden, får et hurtigt overblik: Blandt andet over de utroligt mange muligheder, uddannelserne giver adgang til.

Brandingvideoerne er set mere end 2,5 mio. gange på tværs af en lang række platforme, og budskabet er udbredt på bl.a. Facebook, Instagram og TikTok. Kampagnen er også udrullet, hvor mange mennesker færdes i det daglige – via skærme og lignende – og man har f.eks. benyttet DSB-stationer til markedsføring. Ifølge CompanYoung er man nået ud til stort set alle unge i målgruppen.

Stor satsning
Den bekostelige kampagne er finansieret af AUB-midler (Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag), og projektet styres af ekstern konsulent og bureau.

- Som leverandør af kampagnen er vi er meget tilfredse. Vi har nået det, som vi havde forventet. Samtidig er vi fuldstændig bevidste om, at vi ikke er i mål, og kampagnen fortsætter frem til 2025, fortæller Kevin Rebsdorf.

Han melder om entusiastisk respons fra branche og bagland. 

- Der er stort engagement. Det er godt, for der skal fortsat knokles for at få de unge til at vælge branchen. Vi bygger løbende mere på kampagnen med nye idéer og initiativer, siger CompanYoung-direktøren, der er sikker på, at kampagnen virker efter hensigten. 

- Jeg får meldinger i retning af, at ”det er virkelig godt, I gør noget, for vi er maksimalt presset omkring rekruttering!” Det er en generel tendens i markedet, at man skal være glad for at bevare sit aktuelle optag. Derfor mener jeg, at vi skal være tilfredse, hvis vi kan fastholde optaget på uddannelserne indenfor detailhandel: især fordi andelen af unge i befolkningen er lav – og den tendens fortsætter i de kommende år, siger Kevin Rebsdorf. Han peger på, at et afgørende nutidsfænomen er i spil.

Unge svinger taktstokken

- Magtbalancen skifter mellem arbejdsgivere og ansatte. Hvor det historisk set har været arbejdsgiverne, der har været dominerende, så er der nu gang i en udvikling, hvor det er de unge, der har ”the upper hand”. Det er et kæmpeskift, som uddannelser, organisationer og virksomheder skal indstille sig på, påpeger Kevin Rebsdorf. 

Ser du alligevel lys forude omkring rekruttering: På trods af dystre prognoser med faldende ungdomsårgange, erhvervsuddannelser, der tiltrækker færre elever, og trenden med fire dages arbejdsuge?

- Der er grund til bekymring for alle brancher. Men detail står bedre rustet, fordi der gøres så meget. Der er den igangværende kampagne, og fødekæden er godt struktureret. Der arbejdes også med spændende elevforløb. Det er vigtigt at fortælle, at man kan tilbyde en arbejdsplads, hvor det er fedt at være. Og så skal man sikre, at det rent faktisk også er et fedt sted at være, siger direktøren for CompanYoung.

Forventer elev-tilgang

Det faglige Udvalg for Detailhandelsuddannelser står bag kampagnen. I det daglige drives den af projektleder/marketingkonsulent Henrik Bergerman og CompanYoung.

Ifølge Henrik Bergerman var målet med kampagnen i første omgang, at de unge skulle finde ud af, at der rent faktisk er en uddannelse inden for detailhandel.

- Det har været det primære fokus i kampagnens første år. Der findes nu stort set ikke det unge menneske i Danmark, der ikke har mødt kampagnen flere gange. Det samme gælder dem, som påvirker de unges karriereretning: særligt familie og venner.

- Den massive tilstedeværelse har resulteret i, at over 100.000 har været inde forbi detailhandelsuddannelsen.dk, hvor de har fordybet sig i uddannelsen og dens mange muligheder. Vi forventer, at eksponeringen materialiserer sig i, at det bliver nemmere for virksomhederne at få elever. Vi er i skarp konkurrence med andre uddannelser, men detailhandelsuddannelsen har virkelig meget fremtid at byde på. Så vi er fortrøstningsfulde i forhold til at tiltrække endnu flere, siger Henrik Bergerman.

Genvej til succes

Kampagnen skal også rette op på fordomme og udbrede fortællingen om, at detailhandel er spændende og et område, hvor man lynhurtigt kan spurte til vejrs på karrierestigen.

- I 2024 vil der blive gennemført en analyse af, hvordan kampagnen påvirker perceptionen. Vi vil også løbende have dialog med virksomhederne, så vi kan måle effekten af kampagnen, siger marketingkonsulent Henrik Bergerman og tilføjer:

- Det, der virker særligt godt, er kombination af online og offline – og ikke mindst samarbejdet med virksomhederne, hvilket vi udbygger yderligere i næste step. Samtidig får vi "infuset" noget stolthed hos dem, der allerede er beskæftiget i branchen. De bemærker, at der bliver gjort noget aktivt for at promovere netop deres erhverv. Det er med til at styrke selvforståelsen og skabe opbakning til de aktiviteter, der gennemføres, siger han.

This describes the image


Direktør Kevin Rebsdorf fra CompanYoung om rekruttering: - Der er grund til bekymring for alle brancher. Men detail står bedre rustet, fordi der gøres så meget.
(Foto: CompanYoung)

Opdateret 10. nov 2023