Lederorganisation: Flere uddelere er pressede
-
Flere krav til butiksdriften, implementeringen af nyt it-system og efterdønninger efter coronatravlhed har presset flere uddelere i især SuperBrugsen, lyder det fra Danmarks Leder Organisation
Senere i denne uge præsenterer Coop sin nye 2025-strategi. Det sker et år efter, Kræn Østergaard Nielsen tiltrådte som ny adm. direktør efter Peter Høgsted.
I denne periode har Kræn Østergaard Nielsen formået at samle et tidligere splittet Coop, efter de selvstændige brugsforeninger over en længere periode havde luftet deres utilfredshed med den daværende ledelse.
Tidligere på måneden fortalte Kræn Østergaard Nielsen, at Coop vil sætte butikkerne mere fri, så de selv får mulighed for bedre at drive butikken.
Og nu tyder tilbagemeldinger fra Danmarks Leder Organisation (DLO), der er organisation for forretningsmæssige ledere og ledende medarbejdere i Coop, at der er brug for decentrale tiltag, der kan være med til at understøtte brugsuddelernes arbejde.
På et fællesmøde i DLO kunne direktør Jens Larsen berette om flere brugsuddelere, der var ramt af stress, skriver uddelernes eget fagblad Butikslederen.
- Alene i august resulterede fire sager i et uddelerskift. Tidligere var der en klar overvægt af Dagli'Brugsen-uddelere, som tog kontakt til DLO, men på det seneste har der været flere og flere uddelere i SuperBrugsen, som ikke kan få tingene til at hænge sammen i butikken, sagde DLO-direktør Jens Larsen ifølge fagbladet.
Flere årsager
Jens Larsen pegede på, at problemet ikke alene skyldes implementeringen af Coops nye it-system Coop One, der presser de ledende medarbejdere i butikkerne. Også corona spiller ind, da det betød ekstra travlhed og mange ekstra opgaver, hvilket altså nu resulterer i flere henvendelser fra udbrændte uddelere, ifølge DLO.
På DLO's fællesmøde fortalte uddeler i Dagli'Brugsen i Dannemare, Finn Andersen, at butikken hver uge modtager syv-ti film med nye tiltag, som butikken skal forholde sig, og at det er med til at presse uddelerne.