Meny kaprer flere kunder

Kæder 2. aug 2023 -
This describes the image
Meny oplever stigende efterspørgsel på mad ud huset. Foto: Flemming Effersøe
  • Kædedirektør Richo Boss: Analyseresultatet fra GFK stemmer godt overens med den udvikling, som kæden oplever lige nu

- Meny viser reel styrke med positive indeks på tværs af alle parametre og er det eneste supermarked i analysen, der gør det. Kædens kundebase vokser mest blandt de store supermarkeder, siger Peter Palmqvist, der er Senior Research Consultant i Consumer Panel Nordics under GfK.

Nye tal fra GfK, der blev omtalt i går på Dagligvarehandlen.dk, viser i kategorien supermarkedskæder, at Meny tager førertrøjen med indeks 110 på indtrængning, dvs. evnen til at vinde nye kunder, mens konkurrenterne SuperBrugsen og Føtex taber kunder; dog fra et bedre udgangspunkt i forhold til størrelsen af kundebasen. 

This describes the image

- Det er glædeligt, at vores hårde arbejde bærer frugt. Vi lægger os i selen hver dag, for at give kunderne en god oplevelse i Meny og for at sikre gode madoplevelser og kompetent rådgivning. Det lønner sig heldigvis. Jeg er også sikker på, at alle madarbejdere i Meny i dag går rundt med et smil på læben, fordi de ser, at deres indsats betaler sig, siger Richo Boss, kædedirektør i Meny, i en kommentar til analysen. 

 Han tilføjer, at analyseresultatet fra GFK stemmer godt overens med den udvikling, som kæden oplever lige nu:

- Hver dag arbejder vi ydmygt for at give kunderne et supermarked med fokus på et bredt og inspirerende udvalg samt høj faglighed og service. Det lønner sig, selv om der har været meget fokus på pris og discount.

Ekspert: Unik mulighed for Meny

Direktør Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia, sagde i foråret, at ”markedssituationen lige nu udgør et unikt vindue af muligheder for Meny, hvor de har chancen for at sætte sig tungere på luksus-segmentet, erobre markedsandele og forbedre deres position blandt kunderne”.

GfK har i en tidligere undersøgelse kunne se en bevægelse af Irma-kunder til Meny.

- Da vi undersøgte det for hele 2022, kunne vi se, at den kæde, som fik relativt – sammenlignet med sin andel for hele markedet - flest af de penge, som Irma-kunderne brugte uden for Irma, gik til Meny efterfulgt af Føtex, siger Peter Palmqvist.

Kampagne målrettet Irma-kunder

I slutningen af april kunne beboere i København, Nordsjælland, Roskilde og Køge se reklamer, der med sin blå farve umiskendeligt lignede reklamer fra det snart hedengangne Irma-brand. Oprindelig skulle kæden været lukket i år. Det er udskudt til næste år.

Afsenderen var ikke den historiske dagligvarekæde fra 1886, men derimod konkurrenten Meny.

Dengang sagde Menys marketingchef Carsten Kure til Dagligvarehandlen.dk om kampagnen:

- Jeg tror ikke, jeg nogensinde har set så meget opbrud, og så markante omvæltninger i detailbranchen som de seneste 6 måneder har budt på. Flere store landsdækkende og regionale butikskoncepter er omdøbt, sammenlagt eller er på vej til at blive lukket - og har efterladt en masse kunder med en følelse af at have mistet deres indkøbstilhørsforhold.

Meny-kampagnen, der skulle lokke Irma-kunder ind i butikken, kom outdoor, online og print.

- Vi vil rigtig gerne invitere alle de kunder, der har mistet deres foretrukne indkøbssted ind og opleve, at Danmark stadig har supermarked, hvor madglæde, nysgerrighed, faglig viden om mad og et kæmpe sortiment giver mulighed for at gøre ugens indkøb til en madoplevelse, sagde Carsten Kure om kampagnen.

Opdateret 2. aug 2023