Discountkæderne taber markedsandele i kampen om kunderne
-
Dagligvaremarkedet oplevede solid tocifret vækst i februar måned, men discountkæderne taber terræn
Discountkæderne har traditionelt har ført an i vækstkapløbet inden for dagligvaremarkedet, der i februar runder 14 pct. Discountsegmentet ser dog - nærmest stik mod normen - ud til at have tabt terræn til supermarkederne.
Det skriver Finans på baggrund af interne branchetal indsamlet og analyseret af analysefirmaet Nielsen. Tallene dækker alle danske dagligvarekæder med undtagelse af Lidl, som ikke indrapporterer til Nielsen.
Opgørelsen fra Nielsen viser, at discountsegmentet - der omfatter Netto, Fakta, Rema 1000 og Aldi - i alt har tabt 2,3 pct. point i markedsandele i februar måned og i alt 0,5 når januar tælles med. Til sammenligning gik supermarkedskæderne frem med 1,1 pct. point i februar måned. Hos Salling Group har man også bemærket, at kunderne i årets første måned har placeret deres indkøb anderledes end normalt.
- Der er fortsat betydelig vækst i discount, da markedet som helhed er vokset markant. Baseret på markedsandele ser vi dog de seneste to måneder en helt klar tendens, hvor alle supermarkeder lige fra den mindste købmand til de største varehuse vinder terræn i forhold til discount. Jeg kan ikke huske en lignende ændring i indkøbsmønstret de seneste 25 år. Men når alt åbner igen og stabiliserer sig, forventer jeg en normalisering af markedet, siger koncernchef i Salling Group, Per Bank til Finans.