Coop matcher Salling Groups vækst i Danmark

Kæder 3. maj 2022 -
This describes the image
Foto: Christopher Ratcliffe og Sine Fiig
  • Landets to største dagligvarekoncerner har begge øget deres danske omsætning med 3,4 pct.

Dansk dagligvarehandel er ikke specielt åben, når det kommer til regnskabstal.

Men nu har landets to største koncerner, Salling Group og Coop, netop leveret de obligatoriske årlige regnskaber. De afslører ved en nærmere gennemgang af noterne, at de to rivaler lander på præcis den samme omsætningsvækst i Danmark – nemlig 3,4 pct.

I Salling Groups årsrapport fremgår det, at den samlede omsætningsvækst på 9 pct. er fordelt med en vækst i Danmark på 3,4 pct. og en vækst i udlandet på hele 25 pct.

Sidstnævnte er i høj grad båret frem af Netto-konverteringen af 189 tidligere Tesco-butikker i Polen.

For begges koncerners vedkommende dækker regnskaberne over andet end fysiske dagligvarebutikker, men ingen af koncernerne opgør resultater for de enkelte kæder og forretningsben.

Blandt andet har en hel del af de selvstændige brugsforeninger indtægter fra deres tankanlæg, hvor der blandt andet er sket en vækst, fordi brændstofpriserne begyndte at stige allerede i 2021.

Begge koncerner har onlinehandel med både dagligvarer og nonfood. Salling Group har derudover de to Salling Stormagasiner samt Starbucks og Carl’s Jr. – sidstnævnte var ramt af nedlukninger i begyndelsen af 2021.

Til sammenligning steg Dagrofas omsætning med 2,2 pct. – koncernen var via sin foodservicevirksomhed ramt af nedlukninger i begyndelsen af året. Dertil kommer, at Dagrofa ikke har en onlinevirksomhed som de andre koncerner og dermed ikke har haft glæden ved den store corona-onlinevækst.

Reitan har endnu ikke offentliggjort sit regnskab for 2021.

Opdateret 3. maj 2022