Coops overskud falder trods rekordsalg
-
Dagligvarekoncernen omsatte sidste år for 46 mia. kr. – det højeste nogensinde. Derimod faldt overskuddet med 192 mio. kr. ovenpå rekordresultatet i 2020.
Aldrig før har Coop omsat for så meget som sidste år. 1,5 mia. kr. lagde den kundeejet dagligvarekoncern til toplinjen, der netop lige passerede 46 mia. kr. Det svarer til en fremgang på 3,4 pct.
Til gengæld kunne Coop ikke efterligne rekordindtjeningen fra 2020. Driftsresultatet (EBIT) landede på 551 mio. kr. mod 899 mio. kr. i 2020, mens årets resultat gik tilbage med 192 mio. kr. til 585 mio. kr.
Coops driftsresultat er fortsat ca. 65 mio. kr. over gennemsnittet målt over de seneste ti år, og derfor er der også tilfredshed med regnskabet i Coops ledelse.
- Det er et tilfredsstillende resultat, der afspejler, at det er blevet hverdag i dagligvarehandelen igen. I 2020 var grænserne lukkede, de fleste arbejdede hjemme og restauranterne var ikke åbne – det gav som bekendt medvind for dagligvarehandlen. Så det er naturligt, at vi ikke fortsætter på samme høje niveau. Årets resultat er også påvirket af de massive investeringer i den digitale transformation af virksomheden og udrulningen af Coop 365discount, siger Coops bestyrelsesformand Lasse Bolander.
Coop talte 1.065 butikker ved udgangen af 2021. Mens SuperBrugsen og Dagli’Brugsens resultater levede op til forventningerne sammen med den storkøbenhavnske kæde Irma, havde Fakta igen et stærkt utilfredsstillende år med et trecifret millionunderskud.
Anderledes fremgang havde varehuskæden Kvickly samt Coops onlinebutikker, der tilsammen gav overskud i et år med stor vækst.
- Hvis jeg skal fremhæve to, så bliver det Kvickly som fortsatte rejsen fra mange år med underskud til endnu engang at levere et år med et rigtig solidt og flot resultat med et stort overskud. Og så Coop.dk, hvor vi tog markedsandele på online dagligvarer og fortsatte med at skalere Coop.dk Shopping, så det også blev en rigtig lukrativ forretning i 2021, siger Coops topchef Kræn Østergård Nielsen.
Priser presser indtjeningen
Coop er ejet af 1,9 mio. medlemmer, der i alt fik over 283 mio. kr. i udbytte i form af bonus, som kan anvendes til betaling i Coops butikker og onlineforretning.
Med den højeste inflation i 36 år og fødevarepriser, der er steget med 6,3 pct. det seneste år, oplever Coop et meget udfordrende 2022 på grund af de stærkt stigende indkøbspriser, de hurtigt voksende omkostninger til energi og forbrugernes ændrede adfærd i retning mod mindre og billigere indkøb af dagligvarer.
- Forbrugerne mærker inflationen. Det gør vi også. Indkøbsprisen stiger for vores leverandører. Vi er kundeejet, så vi hader prisstigninger, og vi kæmper for at minimere dem mest muligt, men der er råvarestigninger hos leverandører, der er el-stigninger og logistikstigninger, så der vil komme prisstigninger gennem vores filter, og det er der også allerede. Når vi kigger på de underliggende drivere, så har vi desværre mere til gode som danskere, siger Kræn Østergård Nielsen.
Coop har netop præsenteret en omfattende pakke, som både byder på defensive og offensive tiltag, der skal tilpasse koncernen den nye virkelighed med et stigende omkostningspres og endnu højere forbrugerfokus på discount.
På servicekontoret i Albertslund nedlægger Coop ca. 100 stillinger, mens virksomheden vil sætte endnu mere tempo på udrulningen af discountkæden Coop365, som tæller 105 butikker. Det antal skal tæt ved fordobles de næste otte måneder.
Samtidig vil dagligvarekoncernen styrke satsningen på egne mærker, herunder discountserien X-tra i de tre brugskæder.
Kræn Østergård Nielsen fortæller, at koncernen skal spare mindst 200 mio. kr., og besparelserne skal også findes i butikkerne.
- Vores energiregning stiger voldsomt. Den kunne have været meget, meget højere, hvis ikke vi havde startet vores klimaprogram tilbage i 2016, men ikke desto mindre er det en stor trecifret millionstigning i omkostningerne, som vi og brugsforeningerne står overfor. Og det vil også sætte sig i huslejerne og i alle mulige andre omkostninger. Derfor kommer vi til at gøre en række defensive tiltag og endnu flere offensive tiltag, der netop sikrer, at vi er relevante for kunder og medlemmer. Det første defensive er, at vi skal spare omkostninger. Markedet falder. Det bliver vi nødt til at tage ad notam, når vi kigger forude. Derfor skal vi spare mindst 100 mio. kr. på servicekontoret og mindst det samme i butikkerne, siger Coops topchef.
Vækst på sigt
Forbrugernes jagt på billigere varer i discountbutikkerne er ikke specielt gavnligt for Coops samlede forretning på kort sigt.
Over 40 pct. af salget på det danske dagligvaremarked sker i discountbutikkerne. Coops discountandel udgør dog kun lidt over 20 pct. af virksomhedens omsætning.
Kræn Østergård Nielsen er dog overbevist om, at dagligvarekoncernen kommer til at vinde markedsandele igen og dermed også hale ind på markedslederen Salling Group, der aktuelt har en markedsandel på 36 pct. mod Coops ca. 30 pct.
Coops markedsandel stiger dog typisk i sommerhalvåret, hvor koncernens mange butikker på landet øger salget.
- Vi jagter ikke markedsandel for at jagte markedsandel. Vi vil gerne være de bedste og mest relevante for kunderne. Vi er på en langsigtet vækstrejse og som konsekvens af det, kommer vi også på den lange bane til at tage markedsandele igen. Men det er ikke det, vi står op for om morgenen. Det skifte, der er imod discount lige nu, som vi ser ganske tydeligt hos kunderne, gør, at vi er overindekseret på supermarkedet og stadigvæk underindekseret på discount lidt endnu, hvilket alt andet lige vil gøre, at vi får modvind. Men vi kan se, at vi vinder markedsandele med Coop 365discount lige nu, men som sagt er det ikke markedsandele, vi står op for om morgenen. Det er kunderne, siger Kræn Østergård Nielsen.
Venter stort dyk i driftsresultat
Coop forventer, at resultatet for 2022 trods omfattende besparelser vil blive betydeligt lavere end i 2021.
Som følge af betydelige investeringer i et forbedret kundemøde og i Coops Danmarks position i discount- og onlinemarkedet forventes et driftsresultat i niveauet 150-200 mio. kr., fremgår det af ledelsesberetningen.
- Jeg fokuserer ikke så meget på, hvordan vi ender året. Jeg fokuserer mere på at holde prisstigninger for døren og sikrer, at der kommer varer på trods af lukkede havne og råvare-udfordringer. Det er blevet sværere at være detailhandler, så alt andet lige må vi forvente en lidt lavere indtjening. Men lad os se, lyder det fra topchefen.