Tema om rekruttering: Butikkerne kan sikre sig fremtidens arbejdskraft

Kæder 5. okt 2023 -
This describes the image
Skærmbillede fra detailhandelsuddannelsen.dk
  • Manglen på arbejdskraft kan løses, lyder det fra brancheforeningen De Samvirkende Købmænd og erhvervsorganisationen Dansk Erhverv

Beskæftigelsen slår rekord hver måned og er nu meget tæt på at runde 3 mio. fuldtidspersoner samtidig med, at ledigheden fortsat er meget lav. Det gør det vanskeligt for detailhandlen og resten af erhvervslivet at fastholde og tiltrække den arbejdskraft, som de har behov for.

- Mangel på arbejdskraft. Søgning på de tre ord giver ca. 256.000 resultater på Google, hvilket er helt vildt.

Det siger vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen, De Samvirkende Købmænd.

- Beskæftigelsen er heldigvis rekordhøj. Samtidig har de meget høje fødselsårgange efter anden verdenskrig forladt arbejdsmarkedet. Det lægger pres på os, der er tilbage, siger Claus Bøgelund Nielsen.

Han hæfter sig ved, at dagligvarehandelen er rigtig gode til at tage imod nye kollegaer, da lidt mere end hver tredje 13-17-årige har et fritidsjob i dagligvarehandlen. Det er ifølge DSK en stigning sammenlignet med for ti år siden.

- Dagligvarebutikkerne beskæftiger flest unge af alle brancher, mens restauranter og caféer kommer ind på en andenplads, siger Claus Bøgelund Nielsen, der mener, at denne guldgrube af unge blot venter på at blive omsat til dygtige og veluddannede medarbejdere i butikkerne.

Unge finder vej via fritidsjobbet 

Claus Bøgelund Nielsen mener, at Venstres uddannelsesordfører Anni Matthiesen (V), MF, børne- og undervisningsordfører, i et debatindlæg i Avisen Danmark giver en god status på de unges vej ind til arbejdsmarkedet:

”Ofte er det via fritidsjobbet, at de unge finder frem til, hvad de kunne tænke sig at beskæftige sig med, når de bliver voksne. Mine egne sønner har også haft fritidsjob – både hos købmanden og ved tankstationen, og her lærte de at betjene kunderne og yde service. Det at skulle møde til tiden, være til rådighed og lære grundlæggende ting, som at bestille varer, lageroptælling, gøre kassen op og meget andet - er noget de gennem resten af arbejdslivet kommer til at nyde gavn af”.

Hun skriver, at selv om mange ting fungerer på de faglærte uddannelser inden for handel, er også de udfordret i forhold til rekruttering, fastholdelse og kvalitet: - Jeg har selv familie og venner, som kæmper kampen for at have ansatte nok til at dække åbningstiderne. Der er derfor også behov for investeringer i dette område af erhvervsuddannelserne.

Faglighed skal sikre fremtiden

Adm. direktør Jannic Nytoft, DSK, er enig i, at kampen om de unge bliver forstærket de kommende år i takt med, at årgangene bliver mindre.

- Dagligvarehandlen er ingen undtagelse. Her skal der også bruges dygtige medarbejdere og købmænd i årene der kommer, siger han. 

Han ærgrer sig over, at en analyse fra Retail Institute Scandinavia viser, at job i detail ikke står øverst på de unges ønskeseddel – tværtimod står det langt ned på listen over karrieremuligheder. 

- Det er rigtig ærgerligt set i lyset af de mange karrieremuligheder, der gemmer sig i branchen. Vel at mærke karrieremuligheder med masser af kreativitet, innovation og kontakt til kunder, leverandører og kollegaer, siger Jannick Nytoft og tilføjer:

- Dertil kommer en lang række af muligheder for ledelse og rig mulighed for at blive selvstændig.

Politisk fokus

Som brancheforening for købmændene har DSK derfor politisk fokus på behovet for også i fremtiden at kunne rekruttere tilstrækkeligt med medarbejdere, der kan blive købmænd eller uddanne sig inden for blomsterbinding, slagter, delikatesse og varetage de mange specialistfunktioner, der er knyttet til at supermarked.

- De unge i fritidsjob klarer ikke behovet for arbejdskraft alene, siger Jannick Nytoft.

Derfor vil DSK gå ind i efterårets politiske debat om manglen på arbejdskraft og efterlyser via Linkedin en aktuel pejling fra butikkerne om, hvordan situationen er i øjeblikket.

- Det er på tide, at vi gør op med italesættelsen af, at hvis du ikke tager dig sammen – så ender du bag kassen! Det er tid til at italesætte mulighederne og den kolossale udvikling dagligvarehandlen gennemgår i disse år, siger Jannick Nytoft og tilføjer:

- Når jeg ser på vores medlemmer, har de for længst set hvor det bar hen. De har i dag udviklet nye uddannelser og implementeret spændende nye tiltag og elementer i deres butik- og købmandsuddannelser, der på mange måder overstiger, hvad man kan opleve indenfor andre uddannelser. 

DSK mener ikke, at øget adgang til arbejdskraft fra udlandet er en brugbar løsning for dagligvarehandlen, hvor der – lige bortset fra butikker i sommerferielandet – er brug for medarbejdere, der kan tale dansk med kunderne.

- En travl købmand kan ikke bare sætte en ukrainer eller polak i kassen, som ikke kan tale dansk. Løsningen for branchen er derfor i høj grad at få et 360 graders serviceeftersyn, hvor arbejdsmarkedets parter sætter sig sammen og bløder op på fortidens regulering, så planlægning af arbejdstiden bliver mere fleksibel, siger Jannick Nytoft.

Dansk Erhvervs topchef: Branchen kan selv gøre meget

Erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, der i modsætning til DSK kan forhandle overenskomster, peger i sin 2025-plan på en række initiativer, der vil øge beskæftigelsen med 25.000 fuldtidspersoner og løfte BNP med 30 milliarder kroner i 2025. 

Blandt andet netop det at lette adgangen til udenlandsk arbejdskraft ved at sænke beløbsgrænsen og forkorte og forenkle sagsbehandlingstiderne på området, forhøje beskæftigelsesfradraget og afskaffe modregningen i pensionen for arbejdende seniorer.

I et interview til Dagligvarehandlen.dk har adm. direktør Brian Mikkelsen, Dansk Erhverv, tidligere efterlyst, at dagligvarehandlen i samlet flok styrker fortællingen om de mange gode oplevelser og karrieremuligheder i butikkerne og deres bagland.

Sideløbende presser Dansk Erhverv på politisk for at få flere hænder fra udlandet ind på danske job, de unge hurtigere ud på arbejdsmarkedet og større økonomisk incitament for de ældre til at arbejde ved siden af pensionen.

- En yderligere udfordring for virksomhedernes adgang til attraktiv arbejdskraft er, at for få unge får en erhvervskompetencegivende uddannelse, og at der samtidig uddannes skævt i forhold til arbejdsmarkedet. Hvor der på en række områder er mangel på arbejdskraft, er der andre områder, hvor der uddannes for mange, sagde Brian Mikkelsen til Dagligvarehandlen.

Butiksoverenskomst på 132 sider

Dengang gav Brian Mikkelsen udtryk for, at det godt kunne ærgre ham at den daværende butiksoverenskomst krævede hele 122 sider – siden steget til 132 sider - og en mindre hær af jurister med ”sort bælte” i ansættelsesret. Men det er ifølge Dansk Erhverv prisen for et arbejdsmarked, der bliver reguleret og aftalt mellem arbejdsgivere og arbejdstagere og ikke Folketinget. 

Dansk Erhverv forhandler over 200 overenskomster, der regulerer væsentlige regler om løn, arbejdstid, opsigelse, orlov, feriefridage og meget mere.”

- Vi ser gerne mere fleksible regler for overarbejde og arbejdstid. Men det skal vejes op mod den pris, som vores modpart HK Handel vil forlange, sagde Brian Mikkelsen til Dagligvarehandlen.

Uddanne flere elever

Dansk Erhverv er derfor gået sammen med HK Handel for at få uddannet flere elever.

- Vi har længe været i en situation, hvor det er mangel på elever, som begrænser mulighederne for at uddanne flere inden for detailhandel. Der er stort set ingen elever i skoleoplæring og vores medlemmer oplever dag for dag, at det bliver vanskeligere at finde elever til deres lærepladser. En DA-analyse fra juli i år viser også, at skolerne oplever præcis det samme. To ud af tre handelsskoler siger, at de ikke kan levere de elever, som virksomhederne efterspørger. Manglen på elever inden for detailhandel er virkelig alvorlig, siger uddannelsespolitisk chef Claus Rosenkrands Olsen, Dansk Erhverv. 

Derfor har Dansk Erhverv sammen med blandt andet HK Handel igangsat en stor og ambitiøs brandingkampagne, som skal vise potentielle elever de mange muligheder for uddannelse, job, karriere og stærke fællesskaber, hvis man vælger en uddannelse inden for detail. 

- Det er altså en bredt favnende branchekampagne, som skal øge tiltrækningen og understøtte virksomhedernes egne rekrutterings- og brandingindsatser på tværs af hele detailhandelen, uanset om man sælger sko og tøj, kosmetik, elektronik, sportsartikler eller dagligvarer, siger Claus Rosenkrands Olsen.

Her kan du læse mere om kampagnen.
 

Opdateret 10. nov 2023