DSK: Dyrevelfærdsmærket bliver styrket med nye kampagnekroner
-
De Samvirkende Købmænd hilser en styrkelse af Bedre Dyrevelfærd velkommen. Mærket var under pres i 2023
Ja tak til en styrkelse af Det Statslige Dyrevelfærdsmærke. Sådan lyder det fra De Samvirkende Købmænd, DSK.
Regeringen lægger op til at fortsætte og styrke indsatsen med det kendte mærke ved at sikre kampagneindsatsen og finansieringen af mærket i perioden 2024 til 2027.
Dyrevelfærdsmærket har siden 2017 hjulpet forbrugerne med at træffe ansvarlige og oplyste valg i hverdagen, når de handler kød fra kyllinger, grise, kvæg og mejeriprodukter.
- Formålet med Dyrevelfærdsmærket har fra begyndelsen været at forbedre dyrevelfærden ved at hjælpe forbrugerne til ansvarlige valg, når de står ved køledisken. Mærket har på en enkel og let forståelig måde hjulpet forbrugerne med at se, hvilke produkter der lever op til kravene om bedre dyrevelfærd, siger adm. direktør Jannick Nytoft, DSK.
Han glæder sig over, at regeringen nu vælger at styrke indsatsen, hvad der giver god mening i forhold til at mærket allerede er kendt af forbrugerne.
Gennem årene har producenterne tilpasset forholdene i staldene, så de lever op til mærkets krav. De produkter, der sælges med mærket, er underkastet statskontrol og statsautoriseret kontrol fra producent til detailhandel.
Mærket under pres af prisbevidste forbrugere
Bedre Dyrevelfærd har været på en omskiftelig færd i 2023, hvor mærket både har vundet mere plads i butikkerne og samtidig måtte se sine hjerter blive svigtet af flere forbrugere.
Senest har coveniencekæden 7-Eleven aftalt med Friland, at det skal levere mere af den Bedre Dyrevelfærd til pølserne.
Coop har siden årsskiftet i fjor skiftet sit eget mærke ud med statens mærke, hvad der alt andet lige har givet et boost til mærket, da Coop som Danmarks næststørste dagligvarekoncern har lige under 30 pct. af markedet.
- Det har været et hårdt for dyrevelfærdsmærket på nogle varegrupper, hvor kunderne generelt har købt billigere varianter i kølvandet på en fødevareinflation og energikrise sidste efterår, har Coops ansvarlighedschef Thomas Roland udtalt til Dagligvarehandlen.dk
Da Bedre Dyrevelfærd blev introduceret til markedet for syv år siden omfattede mærket kun grisekød. I dag producerer mere end 2.200 landmænd under den frivillige mærkningsordning, og leverer nu især mælk og kød fra kvæg til forbrugerne. Dertil kommer, at tæt ved halvdelen af landets omkring 200 kyllingeproducenter og godt 160 griseproducenter er kommet med under det statslige mærke.
Udspil: Sammen om dyrene
Fødevareminister Jacob Jensen (V) lancerer onsdag udspillet ”Sammen om dyrene”, som med 23 initiativer skal danne grundlag for Danmarks første dyrevelfærdsaftale.
- Dyr skal behandles ordentligt, når de er i menneskers varetægt. Vi har desværre de senere år set eksempler på det modsatte. Derfor er jeg utrolig stolt over, at regeringen i dag kan præsentere et samlet udspil til en aftale, der skal sikre et løft af dyrevelfærden for både dyr i stalde og dyr i hjemmet. Med udspillet vil vi bl.a. undersøge muligheden for at hæve straffen for brud på dyrevelfærdsloven, sætte flere grise og kvæg fri og minimere avl af hunde og andre kæledyr, der i dag bliver bragt til verden med lidelser og sygdomme for resten af livet, siger fødevareministeren i en pressemeddelelse.