Nedlukning sender grænsehandel for milliarder i danske kasseapperater

Grænsehandel 11. jan 2021 -
2 min læsetid
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand
  • Ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at salget af typiske grænsevarer i danske butikker steg med op mod 16 pct. som følge af grænselukningen i starten af corona-krisen

Lukningen af den dansk-tyske grænse tilbage i perioden 16. marts til og med 12. juni betød ikke et fald i salget af de typiske grænsevarer - tværtimod sendte nedlukningen af grænserne i stedet de handlende ind i danske butikker, som i perioden kunne notere en meromsætning på adskillige mia. kr.

Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.

Ifølge interesseorganisationen steg meromsætningen med mellem 10-16 pct. i perioden. Set ud over et helt år vil en stigning af den størrelse betyde, at de danske butikker potentielt kunne hente mellem 3,5 til 5,8 mia. kr. i merindtægter fra moms og punktafgifter på 1,2 til 1,9 mia. kr. til den danske statskasse.

Analysen er baseret på omsætningsdata fra en række danske virksomheder inden for dagligvarehandel og convenience, som tilsammen dækker størstedelen af markedet. Dansk Erhverv opgør i analysen den samlede omsætningsvækst for nydelsesmidler for ugerne 12-24 i 2020 (under grænselukningen) sammenholdt med samme uger året før. Analysen dækker typiske grænsevarer som slik, chokolade, sodavand, øl, vin og spiritus som nydelsesmidler, men ikke tobak.

Dansk Erhverv mener selv, at analysen giver det første retvisende blik på, hvor stort et salg de danske butikker årligt mister til grænsebutikkerne.

- Analysen er interessant fordi vi med grænselukningen for første gang ser, hvor mange penge danskerne bruger i danske butikker, når de ikke kan køre over grænsen. Tidligere har omfanget af grænsehandlen været baseret på skøn fra Skatteministeriet. Og det er flere milliarder i omsætningsstigning der er er tale om. For første gang har vi fået reelle tal på omfanget af grænsehandlen, siger Lotte Engbæk Larsen, markedschef i Dansk Erhverv.

Opdateret 14. jan

Vil du vide mere?

DH Food Professional banner