Grænsebutikkerne øger markedsføring markant

4. feb 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Dagligvarer som kattemad, juice og ketchup har fået betydeligt mere plads i de tilbudsaviser, som den tyske grænsehandel sender over den dansk-tyske grænse. Det viser en helt ny analyse, som konsulenthuset iCoCo har foretaget.
En sammenligning af grænsehandlens tilbudsaviser fra 2013 og 2014 viser, at kampagnetrykket på dagligvarerne er steget med 20 procent, hvilket betyder, at der i 2014 var næsten 1000
flere tilbud - i alt 5.691 - på
dagligvarer i de tyske tilbudsaviser end året før.
Dagligvarerne fylder nu 23, 9 procent, mens vin har en andenplads med 20, 4 pct.
- Man kan godt forestille sig, at de tyske grænsebutikker blandt andet gør mere ud af dagligvarerne, fordi de danske politikere har fjernet afgiften på sodavand. Skulle politikerne overveje at fjerne andre punktafgifter, vil grænsehandlen være
på forkant. Med flere tilbud
på dagligvarer viser de danskerne, at de har andet at byde på end de traditionelle grænsehandelsvarer, siger direktør for iCoCo Claus Nykjær.
15 procent flere tilbud
Han tilføjer, at der er basis for grænsehandel, så længe den danske moms er så meget højere end den tyske, der er 7 pct. på fødevarer og 19 pct. på andre varer.
- Forbavsende mange varer er belagt med punktafgifter, og selv om afgiften er væk på sodavand i Danmark, er der stadig en prisforskel på 35 procent, når man sammenligner tilbudspriserne i Danmark med grænsehandlens, siger han.
Mængden af tilbud på personlig pleje er med 1053 tilbud i 2014 den mindste kategori, men den er steget med 45 pct.
Alt i alt fik danskerne i
201423.863 tilbud fra grænsebutikkerne, der har øget antallet af både tilbud og sider med cirka 15 pct. fra 2013 til 2014. De danske butikker har i samme periode kun øget sideantallet med 3 pct.
ANTAL TILBUD
2013 Total
Dagligvarer 1.0851.2181.2041.2144.721
Vin 8611.0981.1511.3434.454
Spiritus 4836306677832.563
Konfekture 5276356411.0022.805
Øl 3013543714281.453
Drikkevarer 2983993973581.452
NonFood 3104563814211.567
Hus og hjem 222227271229949
Personlig pleje 143168190226728
Hovedtotal 4.2295.1875.2726.00320.692
2014 Total
Dagligvarer 1.2581.4991.4621.4725.691
Vin 9961.2501.2651.3594.871
Spiritus 5727939089723.244
Konfekture 5817858189943.177
Øl 3704674864721.796
Drikkevarer 3384484583711.615
NonFood 2003462863911.223
Hus og hjem 2612953093271.192
Personlig pleje 2092642773021.053
Hovedtotal 4.7846.1476.2706.66223.863
Kilde: iCoCo
FORSKEL
I PCT. 2013 - 2014
Dagligvarer 20, 6%
Vin 9, 4%
Spiritus 26, 6%
Konfekture 13, 3%
Øl 23, 6%
Drikkevarer 11, 2%
NonFood -21, 9%
Hus og hjem 25, 6%
Personlig pleje 44, 8%
Hovedtotal 15, 3%

Opdateret 10. nov 2020