YouGov-undersøgelse: Tre ud af fire stoler ikke på prisstigninger
-
Virksomhederne skruer prisen mere op end nødvendigt og profiterer af den økonomiske krise, lyder det fra mediebureau
Mediebureauet Heart & Science siger, at forbrugerne nærer dyb mistillid til de aktuelle prisstigninger på dagligvarer. Samtidig køber 77 pct. oftere ting på tilbud uanset mærke.
Konklusionen er baseret på en undersøgelse fra YouGov. Den viser, at tre ud af fire danskere mener, at butikkerne skruer priserne for højt op.
Det afslører ifølger adm. direktør Claus Andersen fra mediebureauet Heart & Science, der har fået lavet undersøgelsen i samarbejde med analysebureauet Annalect, en "dyb tillidskrise til virksomhederne".
- Mange virksomheder bliver lige nu lokket af at give sig i kast med meget taktisk kommunikation og kampagner med gode slagtilbud. Men det her viser, at virksomhederne i krisen virkelig skal arbejde på at opbygge tillid til deres brand, siger Claus Andersen til mediet Markedsføring.
Udover at en stor del af forbrugerne nærer mistillid til butikkernes priser og køber mere på tilbud, viser undersøgelsen også, at næsten syv ud af 10 oftere køber private label, og seks ud 10 oftere handler i discountbutikker.
YouGov har spurgt 1000 danskere.
Claus Andersen mener, at danskernes store bekymring og mistillid er et dilemma for virksomhederne og marketingafdelingerne, da de ved at følge med forbrugernes behov samtidig risikerer at fjerne sig fra dem ved at køre hårdt på med slagtilbud og dermed udvande tilliden til varernes værdi.
Danskerne er tilbudsjægere
Undersøgelsen fra YouGov flugter med en hvad Analyseinstituttet AIM Create kortlagde, da det i august undersøgte dagligvareforbruget hos 1075 danskerne.
Forbrugerundersøgelsen viste, at halvdelen nu oftere køber ind efter gode tilbud. Desuden svarede tre af ti, at de oftere køber til lager og køber flere private label-varer. Samlet viser undersøgelse, at næsten ni ud af ti danskerne har iværksæt nye måder for dagligvareindkøbet for at spare på udgifterne.